Plán výchovy

Tematická struktura

 

Září

  • Naše pravidla, kouzelná slovíčka
  • Život u rybníka
  • Domácí mazlíčci
  • Podzim kolem nás

EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS

  • Domácí mazlíčci: doprovodný program v DS na téma Králíci z klobouku. Přijede k nám paní z farmy s domácími mazlíčky, jako jsou králíci a morčata.
  • Život u rybníka: Zemědělské muzeum-zaměření se na expozici: Život u rybníka.
1. týden
2. týden
3. týden
4. týden

1. týden: Naše pravidla, kouzelná slovíčka

Cíle

  • Rozumět pravidlům třídy: Děti by měly pochopit, proč jsou pravidla důležitá pro soužití ve skupině.
  • Používat kouzelná slovíčka: Naučit se a pravidelně používat slova jako „prosím“, „děkuji“, „promiň“.
  • Rozvíjet komunikační dovednosti: Umět vyjádřit své potřeby a emoce slovně
  • Procvičovat společenské chování: Naučit se základní společenské dovednosti (čekání na řadu, respektování druhých).

Aktivity:

  • Výtvarná činnost: Vytvoření plakátů s pravidly třídy.
  • Hry na používání kouzelných slovíček: Role-play a scénky.
  • Čtení příběhů: Příběhy o správném chování a pravidlech.
  • Stříhání: Výroba karet s kouzelnými slovíčky.
  • Básnička: Seznámení se s básničkou – Co děláme ve školce.
  • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

2. týden: Život u rybníka

 Cíle:

  • Poznávat zvířata u rybníka: Naučit se rozpoznat kachny, žáby, ryby a jejich chování.
  • Rozumět potravním řetězcům: Pochopit, co jí jednotlivá zvířata u rybníka.
  • Seznámit se s vodními rostlinami: Poznat rákosí, lekníny.
  • Rozvíjet jemnou motoriku: Výtvarné činnosti, modelování.

Aktivity:

  • Modelování rybníka: Použití hlíny, plastelíny a přírodních materiálů.
  • Procházka: Návštěva skutečného rybníka ve Stromovce.
  • Výtvarná činnost: Kreslení a malování scény rybníka.
  • Učení čísel: Počítání ryb a žab na obrázcích. 
  • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
  • Přiřazování stínů zvířat
  • Puzzle života u rybníka
  • Spojování daného obrázku s jeho detailem

 

3. týden: Domácí mazlíčci

Cíle:

  • Poznávat domácí mazlíčky: Naučit se pojmenovat různé druhy mazlíčků a jejich vlastnosti.
  • Porozumět jejich potřebám: Naučit se, co zvířata potřebují pro život (jídlo, úkryt, péči).
  • Rozvíjet zodpovědnost: Uvědomění si povinností spojených s péčí o zvíře.
  • Procvičovat počítání: Počítání mazlíčků a jejich potřeb.

 

Aktivity:

  • Kreslení a modelování: Kreslení domácího mazlíčka
  • Čtení a diskuze: Příběhy o domácích mazlíčcích.
  • Praktické činnosti: Příprava „péče o mazlíčky“ ve třídě.
  • Stříhání: Výroba zvířecích masek.
  • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
  • Hledací kruh: které zvíře v kruhu je domácí zvíře a které ne?
  • Poznávání srsti mazlíčků: jakou srst má dané zvíře?
  • Kde bydlí daný domácí mazlíček a co jí?

4. týden: Podzim kolem nás

Cíle:

  • Poznávat znaky podzimu: Naučit se o změně barvy listů, opadávání listí, změně počasí.
  • Rozumět životnímu cyklu stromů: Pochopit, jak se stromy mění během podzimu.
  • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s listy, výtvarné činnosti.
  • Učení se básničky: Drak na provázku

 

Aktivity:

  • Procházka a sběr: Sbírání listů, šišek a jiných přírodních materiálů.
  • Výtvarná činnost: Vytváření podzimních dekorací z listů.
  • Experimentování: Vytváření „otisků“ listů s barvami.
  • Učení čísel: Počítání nasbíraných listů.
  • Učení se básničky: Pestrobarevný podzim
  • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
  • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

Říjen

  • Ovoce a zelenina
  • Tvary
  • Cestování po chutích světa
  • Povolání
  • Halloween

    EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS

    • Hudební nástroje: Muzikoterapie v DS
    • Halloween: Botanická zahrada – výstava dýní
    1. týden
    2. týden
    3. týden
    4. týden
    5. týden

    1. týden: Ovoce a zelenina

    Cíle:

    • Poznávat ovoce a zeleninu: Naučit se rozpoznat a pojmenovat různé druhy. Děti ochutnávají různé druhy ovoce a zeleniny. Pojmenovávají chutě.
    • Rozumět rozdílům: Pochopit rozdíly mezi ovocem a zeleninou.
    • Osvojit si základy výživy: Naučit se, proč jsou ovoce a zelenina zdravé.
    • Rozvíjet jemnou motoriku: Práce s dětským nožem na ovoce, stříhání obrázků.

    Aktivity:

    • Ochutnávky: Ochutnávání různých druhů ovoce a zeleniny.
    • Kreslení a modelování: Vytváření obrázků a modelů ovoce a zeleniny.
    • Počítání: Počítání kousků ovoce a zeleniny.
    • Stříhání: Výroba „košíků“ na ovoce z papíru.
    • Básnička: seznámení se s básničkou Ovoce
    • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
    • Stříhání: vystřihování ovoce a zeleniny
    • Třídění ovoce a zeleniny podle velikostí

    2. týden: Tvary

    Cíle:

    • Poznávat základní tvary: Naučit se rozpoznat kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník.
    • Používat tvary: Naučit se skládat tvary do obrázků.
    • Rozvíjet prostorovou orientaci: Rozpoznávat tvary v prostředí.
    • Rozvíjet jemnou motoriku: Stříhání tvarů, práce s geometrickými stavebnicemi.

    Aktivity:

    • Hry na třídění: Třídění předmětů podle tvarů.
    • Stavba obrazců: Stavění obrazců z geometrických tvarů.
    • Kreslení: Kreslení a vybarvování tvarů
    • Stříhání: Vystřihování tvarů a tvorba koláží.
    • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
    • Přiřazování malého tvaru k velkému

    3. týden: Hudební nástroje

    Cíle:

    • Poznávat hudební nástroje: Naučit se rozpoznat základní hudební nástroje.
    • Rozumět zvukům: Naučit se, jaké zvuky jednotlivé nástroje vydávají.
    • Rozvíjet hudební vnímání: Naučit se základní pojmy (rytmus, melodie).
    • Procvičovat jemnou motoriku: Výroba nástrojů, hraní na nástroje.

    Aktivity:

    • Poslech hudby: Poslouchání zvuků různých nástrojů.
    • Výroba nástrojů: Vytváření jednoduchých nástrojů z domácích materiálů.
    • Hudební hry: Hraní na vyrobené nástroje.
    • Počítání: Počítání úderů a rytmů.
    • Hledací kruh: najdi daný hudební nástroj
    • Počítání: spočítej hudební nástroje a přiřaď je k číslu
    • Kolíčkový kruh: přiřazování kolíčku se siluetou tvaru k obrázku
    • Třídění: seřaď nástroje podle velikosti

    4. týden: Cestování po chutích světa

    Děti se vydají na kulinářskou cestu kolem světa! Každý den navštíví jinou zemi, ochutnají její typická jídla, naučí se o tamních tradicích a vyzkouší si různé kuchařské dovednosti.

    Cíle:

    • Poznávat kultury různých zemí skrze jejich tradiční jídla.
    • Rozvíjet smyslové vnímání – poznávat chutě, vůně a textury potravin.
    • Procvičovat jemnou motoriku při krájení, míchání a tvarování jídel.
    • Podporovat zájem o zdravé stravování hravou formou.
    • Rozvíjet spolupráci při přípravě jednoduchých pokrmů.

    Aktivity:

    • Kulinářská mapa světa – Děti si vytvoří mapu světa a budou na ni přidávat obrázky typických jídel z různých zemí.
    • Ochutnávkový den – Děti budou ochutnávat různé druhy ovoce, zeleniny, koření nebo pečiva a hádat jejich názvy.
    • Senzorická hra „Poznej jídlo poslepu“ – Děti se zavázanýma očima poznávají různé chutě a vůně.
    • Hra na restauraci – Děti si zahrají na kuchaře, číšníky a zákazníky v restauraci s jídly z celého světa.
    • Výtvarná dílna „Můj talíř světa“ – Děti si vytvoří papírový talíř s obrázky jídel, která by chtěly ochutnat.
    • Používání jídelních pomůcek z různých kultur – Například jíst hůlkami, rukama nebo lžící podle tradic různých zemí.

    5. týden: Halloween

    Cíle:

    • Poznávat tradice: Seznámit se s tradicemi a symboly Halloweenu.
    • Rozvíjet tvořivost: Výroba halloweenských dekorací.
    • Rozvíjet fantazii: Rozlišování mezi reálným a fantazijním světem.
    • Procvičovat jemnou motoriku: Výroba dekorací, stříhání.

    Aktivity:

    • Výroba masek: Vytváření halloweenských masek.
    • Halloweenská oslava: Příprava a realizace halloweenské oslavy.
    • Vyprávění příběhů: Strašidelné příběhy a hraní scén.
    • Počítání: Počítání halloweenských předmětů (dýně, cukrovinky)
    • Básnička: učení se básničky Dýně
    • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
    • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
    • Výroba: dlabání dýní

    Listopad

    • Moje tělo
    • Povolání
    • Zdravá x nezdravá jídla
    • Dopravní prostředky

      EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS

      • U pana doktora/doktorky: Navštíví nás zubní hygienistka

      1. týden
      2. týden
      3. týden
      4. týden

      1. týden: Moje tělo

      Cíle:

      • Poznávat části těla: Naučit se rozpoznat a pojmenovat hlavní části těla.
      • Rozumět funkcím: Pochopit základní funkce jednotlivých částí těla.
      • Procvičovat hygienu: Naučit se základy osobní hygieny.
      • Rozvíjet jemnou motoriku: Puzzle, kreslení částí těla.

      Aktivity:

      • Puzzle a omalovánky: Puzzle a omalovánky lidského těla.
      • Praktické aktivity: Mytí rukou, čištění zubů.
      • Kreslení: Kreslení obrysů vlastního těla.
      • Stříhání: Vystřihování částí těla a jejich sestavování.
      • Kreslení: obkreslení vlastního těla a domalování

      2. týden: Povolání

      Cíle:

      • Poznávat povolání: Seznámit se s různými povoláními a jejich náplní.
      • Rozumět významu: Naučit se, proč jsou povolání důležitá.
      • Rozvíjet zájem: Podněcovat zájem o různé profese.
      • Rozvíjet praktické dovednosti: Hraní na povolání, práce s nástroji.

      Aktivity:

      • Hry na povolání: Hraní rolí v různých profesích.
      • Výtvarná činnost: Kreslení lidí v různých povoláních.
      • Návštěva odborníků: Setkání s rodiči, kteří představí své povolání.
      • Stříhání: Výroba nástrojů a předmětů souvisejících s povoláním.

      3. týden: Zdravá x nezdravá jídla

      Cíle:

      • Poznávat jídla: Rozlišovat zdravá a nezdravá jídla.
      • Rozumět vlivu na zdraví: Pochopit, jak potraviny ovlivňují zdraví.
      • Rozvíjet zdravé návyky: Naučit se vybírat zdravé potraviny.
      • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s obrázky jídel, stříhání.

      Aktivity:

      • Třídění obrázků: Třídění obrázků potravin na zdravé a nezdravé.
      • Výtvarná činnost: Vytváření „zdravého talíře“ z obrázků.
      • Praktické činnosti: Příprava zdravých svačin.

      4. týden: Dopravní prostředky

      Cíle:

      • Poznávat dopravní prostředky: Naučit se o různých typech dopravy (auta, vlaky, letadla).
      • Rozumět funkcím: Pochopit, jak a proč se dopravní prostředky používají.
      • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s modely dopravních prostředků.

      Aktivity:

      • Kreslení: Kreslení a vybarvování různých dopravních prostředků.
      • Modelování: Vytváření modelů ze stavebnic.
      • Čtení: Příběhy o cestování.
      • Počítání: Počítání dopravních prostředků na obrázcích.
      • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

      Prosinec

      • Čert a Mikuláš
      • Zvířátka v zimě
      • Vánoce
      • Zima
        1. týden
        2. týden
        3. týden
        4. týden

        1. týden: Čert a Mikuláš

        Cíle:

        • Poznávat postavy: Naučit se o tradicích a postavách čerta a Mikuláše.
        • Rozumět významu: Pochopit, jaké hodnoty představují (dobro, odměna za dobré chování).
        • Rozvíjet tvořivost: Výroba masek a dekorací.
        • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s materiály na výrobu masek.

        Aktivity:

        • Výroba masek: Vytváření masek čerta a Mikuláše.
        • Hry na postavy: Hraní rolí čerta a Mikuláše.
        • Vyprávění příběhů: Příběhy o Mikuláši a čertovi.
        • Učení se básničky: Básničky pro Mikuláše
        • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
        • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

        2. týden: Zvířátka v zimě

        Cíle:

        • Poznávat zvířata: Naučit se, jak zvířata přežívají zimu (medvěd, liška, srnec).
        • Ptáci: kam odlétají? 
        • Rozvíjet péči: Naučit se o péči o zvířata během zimy.
        • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení, výroba zvířátek.

        Aktivity:

        • Kreslení a modelování: Vytváření modelů a obrázků zimních zvířat.
        • Čtení příběhů: Příběhy o zvířatech v zimě.
        • Procházky: Pozorování zvířat a jejich stop ve sněhu.
        • Stříhání: Vystřihování a tvorba zimních dekorací.
        • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
        • Hra nakrm veverku: číselné karty

        3. týden: Vánoce

        Cíle:

        • Poznávat tradice: Seznámit se s vánočními tradicemi a symboly.
        • Rozvíjet tvořivost: Výroba vánočních dekorací.
        • Procvičovat sdílení: Podpora sdílení a dávání mezi dětmi.
        • Procvičovat jemnou motoriku: Výroba dekorací, stříhání papíru.

        Aktivity:

        • Výtvarné činnosti: Vytváření vánočních ozdob a přáníček.
        • Příprava slavnosti: Příprava a realizace vánoční besídky.
        • Čtení a vyprávění: Příběhy o Vánocích.
        • Počítání: Počítání vánočních ozdob a dárečků.
        • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
        • Pečení perníčků

        4. týden: Zima

        Cíle:

        • Poznávat znaky zimy: Naučit se o sněhu, ledu, zimních aktivitách.
        • Rozumět zimnímu počasí: Pochopit, jak počasí ovlivňuje přírodu.
        • Rozvíjet estetické vnímání: Pozorování krásy zimní krajiny.
        • Procvičovat jemnou motoriku: Malování a modelování zimních scén.

        Aktivity:

        • Malování zimy: Malování a kreslení zimních krajin.
        • Modelování: Vytváření modelů sněhuláků a zimních postav.
        • Hry na sněhu: Hraní zimních her na sněhu (pokud to počasí umožní).
        • Stříhání: Výroba papírových sněhových vloček.

        Leden

        • Sporty
        • Svátky a tradice po celém světě                                                                       
        • Moje rodina
        • Zvířátka z Afriky
        • Počasí
          1. týden
          2. týden
          3. týden
          4. týden
          5. týden

          1. týden: Sporty

          Cíle:

          • Poznávat sportů: Naučit se o lyžování, bruslení, ježdění na kole ,sáňkování a jiných sportech.
          • Rozumět vybavení: Naučit se, jaké vybavení se používá (lyže, brusle, sáně, kolo).
          • Rozvíjet pohybové dovednosti: Podporovat základní pohybové aktivity.
          • Procvičovat jemnou motoriku: Výroba modelů sportovního vybavení.

          Aktivity:

          • Kreslení: Kreslení sportovců.
          • Výtvarná činnost: Vytváření sportovního vybavení.
          • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

          2. týden: Svátky a tradice po celém světě

          Děti se vydají na cestu kolem světa a objeví nejrůznější svátky a tradice z různých kultur. Seznámí se s tím, jak lidé slaví důležité události, jaké mají zvyky, co jedí, jak se oblékají a jaké radosti jim svátky přinášejí.

          Cíle:

          • Seznámit se s různými kulturami – poznat, jak lidé po celém světě slaví svátky.
          • Podporovat otevřenost a toleranci – učit se o rozdílech mezi kulturami a vnímat je jako obohacení.
          • Rozvíjet kreativitu – vyrábět tradiční ozdoby, masky a další rukodělné výrobky spojené s různými svátky.
          • Procvičovat vyjadřovací schopnosti – vyprávět příběhy a sdílet své vlastní sváteční zážitky.
            Zábavnou formou poznávat svět – objevovat nové země a jejich tradice prostřednictvím her a aktivit.

          Aktivity:

          • „Sváteční kalendář světa“ – Děti vytvoří velký kalendář a do něj zakreslí různé svátky z celého světa, například čínský Nový rok, indický Diwali, mexický Día de los Muertos nebo americké Díkůvzdání.
          • „Světové ochutnávky“ – Každý den děti ochutnají nebo si vyrobí typické jídlo spojené s nějakým svátkem (například perníčky na Vánoce, rýžové koláčky na čínský Nový rok, palačinky na Masopust).
          • „Sváteční dílna“ – Vyrábění ozdob, masek a dekorací inspirovaných různými tradicemi (například papírové lucerny na čínský festival, pestrobarevné masky na karneval v Brazílii).
          • „Sváteční tanec“ – Děti se naučí jednoduché tanečky nebo písně spojené s tradičními svátky, například havajský tanec hula, irský step nebo africké bubnování.
          • „Pohádky a legendy“ – Každý svátek má svůj příběh! Děti si poslechnou legendy o svátcích a mohou je samy zkusit převyprávět nebo zahrát jako malé divadelní představení.
          • „Malý cestovatel“ – Každý den „přistaneme“ v jiné zemi a prozkoumáme, jak se tam slaví. Děti si vyzkouší tradiční oblečení, výzdobu a zvyky dané kultury.

          3. týden: Moje rodina

          Cíle:

          • Poznávat rodinné vztahy: Naučit se o rolích a vztazích v rodině (maminka, tatínek, sourozenci).
          • Rozumět rodinné struktuře: Rozpoznat různé typy rodin.
          • Rozvíjet respekt: Učit se respektovat a pomáhat členům rodiny.
          • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení rodinných obrázků.

          Aktivity:

          • Kreslení rodiny: Kreslení portrétů rodinných členů.
          • Výtvarná činnost: Vytváření rodinných stromů.
          • Vyprávění: Vyprávění o své rodině.
          • Stříhání: Výroba „rodinného alba“ z papíru.
          • Básnička: seznámení se s básničkou Rodina

          4. týden: Zvířátka z Afriky

          Cíle:

          • Poznávat africká zvířata: Naučit se rozpoznat zvířata jako slon, žirafa, lev.
          • Rozumět prostředí: Pochopit, jak žijí zvířata v africkém prostředí.
          • Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o cizí země a zvířata.
          • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení a výroba modelů zvířat.

          Aktivity:

          • Kreslení: Kreslení afrických zvířat.
          • Modelování: Vytváření modelů zvířat z hlíny nebo plastelíny.
          • Čtení: Příběhy o afrických zvířatech.
          • Počítání: Počítání zvířat na obrázcích.

          5. týden: Počasí

          Cíle:

          • Poznávat druhy počasí: Naučit se rozpoznat slunce, déšť, sníh, vítr.
          • Rozumět vlivu počasí: Pochopit, jak počasí ovlivňuje život lidí a zvířat.
          • Rozvíjet pozorovací schopnosti: Naučit se pozorovat a zaznamenávat změny počasí.
          • Procvičovat jemnou motoriku: Výtvarné činnosti související s počasím.

          Aktivity:

          • Kreslení: Kreslení různých druhů počasí.
          • Pozorování: Vedení „deníku počasí“.
          • Výtvarná činnost: Vytváření obrázků s různým počasím.
          • Stříhání: Výroba papírových mraků a sluníček.
          • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
          • Týdenní kalendář počasí: celý týden budeme zaznamenávat počasí

          Únor

          • Pohádkové postavy
          • Kouzelná laboratoř malých vědců
          • Zvířátka v moři
          • Masopust

            EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS

            • Pohádkové postavy: Hurvínkovo divadlo

            • Zvířátka v moři: Mořský svět

            1. týden
            2. týden
            3. týden
            4. týden

            1. týden: Pohádkové postavy

            Cíle:

            • Poznávat pohádkové postavy: Naučit se o klasických pohádkových postavách (princezny, rytíři, draci).
            • Rozvíjet fantazii: Podněcovat fantazii a tvořivost.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Výroba a masek.

            Aktivity:

            • Hry na role: Hraní scén z pohádek.
            • Výtvarná činnost: Vytváření pohádkových postav.
            • Vyprávění příběhů: Vyprávění a čtení pohádek.
            • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
            • Hledací kruh: najdi pohádkovou bytost
            • Počítání: spočítej pohádkové bytosti na kartičkách
            • Třídění: třídíme pohádkové bytosti podle velikosti

            2. týden: Kouzelná laboratoř malých vědců

            Děti se promění v malé vědce a objeví fascinující svět vědy a experimentů. Pomocí jednoduchých pokusů a zábavných aktivit budou zkoumat fyzikální, chemické i biologické jevy a zjistí, že věda může být kouzelná a plná překvapení!

            Cíle:

            • Podporovat zvídavost a experimentování – děti budou objevovat principy vědy prostřednictvím jednoduchých pokusů.
            • Rozvíjet logické myšlení a pozorovací schopnosti – učit se zkoumat svět kolem sebe a hledat souvislosti.
            • Podporovat spolupráci a týmovou práci – pracovat ve skupinkách na vědeckých úkolech a sdílet své objevy.
            • Prohloubit jemnou motoriku a praktické dovednosti – provádět experimenty s různými materiály a nástroji.

            Aktivity:

            • „Barevná chemie“ – Děti si vyzkouší jednoduché chemické reakce, například změnu barvy pomocí citronové šťávy a jedlé sody nebo výrobu duhového mléka s potravinářskými barvami.
            • „Neviditelný vzduch“ – Experimenty se vzduchem: jak můžeme pohybovat předměty vzduchem, jak vzniká vítr a jak fungují bubliny
            • „Kouzelná voda“ – Pokusy s povrchovým napětím vody, například nepropustný sáček s tužkami nebo plovoucí obrázky na vodě.
            • „Síla magnetů“ – Děti budou zkoumat, co magnety přitahují, jak mohou ovládat předměty na dálku a vytvoří si magnetické bludiště.
            • „Vybuchující sopka“ – Výroba vlastní sopky z těsta a octa s jedlou sodou, aby děti viděly, jak probíhá erupce.
            • „Statická elektřina“ – Experimenty s balonky a statickou elektřinou, například zvedání papírků nebo přitahování vlasů.
            • „Svět pod mikroskopem“ – Pozorování různých materiálů a drobných objektů (například listů, písku, vlasů) pod lupou nebo dětským mikroskopem.
            • „Vědecká magie“ – Zábavné iluze a optické klamy, například kouzelné mizící barvy nebo „levitující“ voda.

            Děti si během tohoto týdne vyzkouší roli malých vědců a objeví, že věda je nejen užitečná, ale i plná kouzel!

            3. týden: Zvířátka v moři

            Cíle:

            • Poznávat mořská zvířata: Naučit se o rybách, žralocích, delfínech a jiných mořských zvířatech.
            • Rozumět prostředí: Pochopit, jak žijí zvířata v moři a jaké mají potřeby.
            • Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o mořský svět.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení a výroba mořských zvířat.

            Aktivity:

            • Kreslení: Kreslení mořských zvířat.
            • Modelování: Vytváření modelů zvířat z hlíny nebo plastelíny.
            • Čtení: Příběhy o mořských zvířatech.
            • Stříhání: Výroba ryb a mořských tvorů.
            • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku

            4. týden: Masopust

            Cíle:

            • Poznávat tradice: Naučit se o tradicích a symbolech masopustu.
            • Rozumět významu: Pochopit význam masopustních oslav a jejich historii.
            • Rozvíjet tvořivost: Výroba masek a kostýmů.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s materiály na výrobu masek.

            Aktivity:

            • Hry na role: Předvádění masopustních průvodů.
            • Výtvarná činnost: Vytváření masek a kostýmů.
            • Vyprávění: Příběhy o masopustu.
            • Učení se básničky: Šašek
            • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
            • Pexeso: děti spojují obličej s kostýmem

            Březen

            • Můj dům, můj hrad
            • Zvířata v lese
            • Jaro kolem nás
            • Město budoucnosti

            EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS

            • Zvířátka v ZOO: Návštěva ZOO

            1. týden
            2. týden
            3. týden
            4. týden

            1. týden: Můj dům, můj hrad

            Cíle:

            • Poznávat domovy: Naučit se o různých typech domovů a bydlení.
            • Rozumět funkcím: Pochopit, k čemu slouží různé místnosti v domě.
            • Rozvíjet tvořivost: Výroba modelů domů.

            Aktivity:

            • Kreslení: Kreslení domů a jejich vybavení, kreslení vlastního pokoje.
            • Modelování: Vytváření modelů ze stavebnic.
            • Vyprávění: Příběhy o různých druzích bydlení.
            • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
            • Společné tvoření: společně si vytvoříme velký dům s pokoji.

            2. týden: Zvířata v lese

            Cíle:

            • Poznávat lesní zvířata: Naučit se o zvířatech jako srnec, liška, veverka.
            • Rozumět prostředí: Pochopit, jak zvířata žijí a přizpůsobují se lesnímu prostředí.
            • Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o přírodu a les.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení a výroba modelů zvířat.

            Aktivity:

            • Kreslení: Kreslení lesních zvířat a jejich prostředí.
            • Modelování: Vytváření modelů zvířat z hlíny nebo plastelíny.
            • Čtení: Příběhy o lesních zvířatech.
            • Seznámení se s básničkou: Mravenec
            • Třídění podle velikostí: které zvíře je největší?
            • Stopy zvířat: učíme se poznat, která stopa patří danému zvířeti.

            3. týden: Jaro kolem nás

            Cíle:

            • Poznávat změny v přírodě: Naučit se o jarních změnách jako květiny, růst rostlin.
            • Rozumět přírodním procesům: Pochopit základní jarní cykly (pučení, růst).
            • Rozvíjet pozorovací schopnosti: Pozorování změn v přírodě během jara.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Malování a práce s přírodními materiály.

            Aktivity:

            • Kreslení: Kreslení jarních květin a scenerií.
            • Výtvarná činnost: Vytváření obrázků a modelů s jarní tématikou.
            • Pozorování: Procházky a pozorování jarních změn.
            • Stříhání: Výroba papírových květin a jarních dekorací.
            • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
            • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

            4. týden: Město budoucnosti

            Děti si mohou představit, jak budeme cestovat (létající auta?), jaké domy budeme mít (mrakodrapy z rostlin?) a jak budeme žít. Jak bude vypadat svět za 100 let? Budeme jezdit v létajících autech, bydlet v chytrých domech nebo mít města plná zeleně a robotických pomocníků? Děti se stanou malými architekty, vynálezci a objevovateli budoucnosti! Vytvoří své vlastní futuristické město, kde mohou popustit uzdu své fantazii a představit si svět, ve kterém by chtěly žít.

            Cíle:

            • Podporovat kreativitu a představivost – děti si samy navrhnou, jak by mohla vypadat budoucnost.
            • Rozvíjet technické myšlení – přemýšlet o stavbách, dopravě a technologiích.
            • Seznámit se s ekologickými řešeními – jak může město fungovat udržitelně a šetrně k přírodě?
            • Procvičovat spolupráci a komunikaci – při společném plánování města a jeho výstavbě.
            • Rozvíjet jemnou motoriku a tvořivost – stavění modelů, malování a vymýšlení designu.

            Aktivity:

            • „Stavíme město budoucnosti“ – Děti vytvoří model futuristického města z kostek, kartonu, krabic nebo lega.
            • „Doprava budoucnosti“ – Vymýšlení a kreslení létajících aut, podzemních drah nebo ekologických dopravních prostředků.
            • „Chytrý dům“ – Jaké vychytávky bude mít dům za 100 let? Děti mohou kreslit nebo modelovat futuristické bydlení.
            • „Můj pomocný robot“ – Každé dítě si představí, jakého robota by chtělo mít a co by uměl. Poté ho může namalovat nebo vyrobit z materiálů.
            • „Zelené město“ – Povídání o tom, jak může být město ekologické: solární panely, zahrady na střechách, čistý vzduch.
            • „Obyvatelé budoucnosti“ – Hraní rolí: Jak budou lidé žít, jaké budou mít povolání, co budou nosit?
            • „Vynález budoucnosti“ – Každé dítě si vymyslí a nakreslí svůj vlastní vynález, který by v budoucnosti lidem pomáhal.
            • „Jak vidím budoucnost?“ – Děti namalují, jak si představují svět za 100 let, a poté si o tom povídají.

            Duben

            • Velikonoce
            • Vesmír
            • Zvířátka z farmy a jejich schopnosti
            • Životní prostředí
            • Barvy

            EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS

            • Dopravní prostředky:
              Návštěva muzea městské hromadné dopravy
              Dopravní hřiště

            1. týden
            2. týden
            3. týden
            4. týden
            5. týden

            1. týden: Velikonoce

            Cíle:

            • Poznávat tradice: Naučit se o velikonočních tradicích a symbolech.
            • Rozumět významu: Pochopit význam Velikonoc a symboliku (vejce, zajíček).
            • Rozvíjet tvořivost: Výroba velikonočních dekorací.

            Aktivity:

            • Výtvarná činnost: Vytváření velikonočních dekorací a malování vajíček.
            • Vyprávění: Příběhy o Velikonocích.
            • Stříhání: Výroba papírových velikonočních dekorací.
            • Básnička: Trénování básniček na hodování.
            • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
            • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

            2. týden: Vesmír

            Děti se stanou malými astronauty a vydají se na cestu napříč vesmírem! Objeví planety Sluneční soustavy, seznámí se s hvězdami, měsícem a černými dírami a zjistí, jaké to je být kosmonautem.

            Cíle:

            • Poznávat vesmír – seznámit se s planetami, hvězdami a kosmickými jevy.
            • Rozvíjet představivost – vymýšlet vlastní planety a mimozemské bytosti.
            • Procvičovat jemnou motoriku při tvoření raket a planet.
            • Podporovat vědecké myšlení – experimenty s gravitací a světlem.
            • Seznámit se s povoláním astronauta a tím, jak vypadá život ve vesmíru.

            Aktivity:

            • „Startujeme raketu!“ – Děti si vyrobí vlastní rakety z kartonu nebo plastových lahví a symbolicky „odstartují“ na vesmírnou misi.
            • „Cesta Sluneční soustavou“ – Děti si vytvoří model planet a poznají jejich vlastnosti (např. horká Venuše, prstence Saturnu).
            • „Hledání mimozemšťanů“ – Děti si nakreslí nebo vymodelují vlastní mimozemskou bytost a vymyslí, jaký má domov.
            • „Život ve vesmíru“ – Děti si vyzkouší, jaké by to bylo žít na vesmírné stanici (např. jak se ve vesmíru jí, spí, pohybuje).
            • „Vesmírná laboratoř“ – Experimenty s gravitací, světlem a temnotou vesmíru.
            • „Noční obloha“ – Pozorování hvězd a souhvězdí (pomocí aplikací nebo tematických projektorů).
            • „Kosmická hudba“ – Poslech zvuků z vesmíru a tvorba vlastních „vesmírných melodií“.

            3. týden: Zvířátka z farmy a jejich schopnosti

            Děti se vydají na objevnou cestu za fascinujícími schopnostmi zvířat. Zjistí, že některá zvířata mají téměř „nadpřirozené“ dovednosti – mění barvy, vidí v úplné tmě, slyší ultrazvuk nebo dokážou regenerovat části svého těla. Budou zkoumat, jak a proč tato zvířata své schopnosti využívají, a vžijí se do jejich rolí prostřednictvím her a kreativních aktivit.

            Cíle:

            • Objevovat svět zvířecích „superhrdinů“ – děti se naučí o fascinujících schopnostech různých druhů.
            • Podporovat vědeckou zvídavost – budeme zkoumat, jak tyto schopnosti zvířat fungují.
            • Rozvíjet kreativitu a fantazii – děti si vymyslí své vlastní „superzvíře“ s unikátními schopnostmi.
            • Procvičovat pohybové dovednosti – pohybové aktivity inspirované zvířecími schopnostmi.
            • Podpořit vztah k přírodě – povídání o tom, jak chránit zvířata a jejich prostředí.

            Aktivity:

            • „Proměním se v chameleona“ – Děti si vyzkouší, jaké to je splynout s okolím pomocí barevných látek a světelných efektů.
            • „Orlí zrak“ – Hra na rozpoznávání detailů z velké vzdálenosti jako opravdový orel.
            • „Delfíní řeč“ – Zábavná hra s přenášením zvukových signálů jako delfíni.
            • „Pavoučí sítě“ – Výroba pavučin a testování pavoučí obratnosti na překážkové dráze.
            • „Regenerace jako mlok“ – Povídání o zvířatech, která dokážou znovu dorůst části těla, a výroba modelu mloka.
            • „Včelí tanec“ – Hra, kde děti pomocí pohybů ukazují cestu k „kytce“ stejně jako včely.
            • „Vytvoř si své superzvíře“ – Každé dítě si navrhne a nakreslí vlastní zvíře s unikátními schopnostmi.
            • „Zvířecí olympiáda“ – Děti si vyzkouší běh jako gepard, skok jako klokan nebo šplhání jako veverka.

            4. týden: Životní prostředí

            Cíle:

            • Poznávat životní prostředí: Naučit se o ochraně přírody a životního prostředí. Naučit se třídit a pochopit pojem třídění.
            • Rozumět ekologii: Pochopit základy ekologie a důležitost ochrany přírody.
            • Rozvíjet zájem: Podporovat zodpovědný přístup k přírodě.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Výroba dekorací.

            Aktivity:

            • Kreslení: Kreslení přírodních scenérií o ochraně přírody, popelnic na třídění.
            • Výtvarná činnost: Vytváření dekorací z recyklovaných materiálů.
            • Pozorování: Procházky a pozorování přírody.
            • Stříhání: Výroba popelníček na třídění, výroba naší planety.
            • Básnička: Seznámení se s básničkou třídní odpad
            • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
            • Třídění: učíme se, co je to třídění a společně třídíme celý týden odpad.

            5. týden: Barvy

            Cíle:

            • Poznávat barvy: Naučit se pojmenovat a rozpoznat základní barvy.
            • Rozlišovat odstíny: Rozpoznávat různé odstíny základních barev.
            • Rozvíjet estetické vnímání: Používat barvy v různých uměleckých činnostech.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Malování, práce s barevnými papíry.

            Aktivity:

            • Barvicí hry: Hry na rozpoznávání barev.
            • Malování: Malování vlastního obrazu.
            • Experimentování: Míchání barev a pozorování změn.
            • Stříhání: Práce s barevnými papíry a vytváření mozaik.
            • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

            Květen

            • Barevný svět pod lupou
            • Životní cykly
            • ZOO
            • Zahrada
            1. týden
            2. týden
            3. týden
            4. týden

            1. týden:Barevný svět pod lupou

            Děti se vydají na fascinující výpravu do světa, který je běžným okem neviditelný! Pomocí lup a dětských mikroskopů budou zkoumat detaily přírody – jemné žilkování listů, složitou strukturu ptačích per, třpytivé krystalky soli nebo duhové odstíny křídel motýlů. Tento svět plný detailů a barevných variací je inspiruje k tvoření vlastních uměleckých děl a experimentování s barvami.

            Cíle:

            • Objevovat skrytý svět detailů – děti se naučí všímat si drobností v přírodě a jejich krásy.
            • Podporovat zvídavost a vědecké bádání – děti si vyzkouší práci malých vědců s lupami a mikroskopy.
            • Rozvíjet výtvarnou kreativitu – inspirovat se strukturami a barvami k vlastní tvorbě.
            • Procvičovat smyslové vnímání – zkoumat textury hmatem, pozorovat barvy a tvary.
            • Seznámit se s přírodními jevy – jak vznikají barvy v přírodě, proč se listy mění nebo jak vypadají různé povrchy zblízka.

            Aktivity:

            • „Svět pod lupou“ – Děti budou zkoumat různé přírodniny pod lupou (listy, pírka, květy, mušle, kameny, motýlí křídla).
            • „Malování mikrosvěta“ – Každé dítě si vybere detail, který ho zaujal, a vytvoří jeho abstraktní nebo realistickou kresbu.
            • „Hledání barev v přírodě“ – Děti budou sbírat přírodniny a zkoumat jejich odstíny, poté vytvoří barevné palety z listů, květin či kamínků.
            • „Kouzla s krystalky“ – Experiment s růstem solných krystalů nebo cukrových krystalků na nitích.
            • „Oko vidí jinak“ – Děti porovnají, jak vypadá stejná věc normálně a pod lupou, a vypráví, co objevily.
            • „Tajemné vzory přírody“ – Hra na hledání vzorů v přírodě: spirály na ulitách, šestiúhelníky na včelích plástech, vlnky na vodě.
            • Mikrokosmos kolem nás“ – Povídání o tom, jak vypadají věci pod mikroskopem – zrnko písku, kapka vody nebo vlákna na látce.
            • Textury kolem nás“ – Děti si zkusí hmatem poznávat předměty se zavázanýma očima a popsat, co cítí.

            2. týden: Životní cykly

            Cíle:

            • Poznávat životní cykly: Naučit se o životních cyklech různých organismů (rostliny, zvířata).
            • Rozumět růstu: Pochopit, jak organismy rostou a mění se během života.
            • Rozvíjet pozorovací schopnosti: Pozorování růstu rostlin nebo zvířat.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Práce na projektech týkajících se životních cyklů.

            Aktivity:

            • Kreslení: Kreslení fází životních cyklů.
            • Výtvarná činnost: Vytváření modelů životních cyklů.
            • Výroba: výroba knížek životního cyklu
            • Cykl motýla: pozorování životního cyklu na housenkách ve školce.

            3. týden: Zvířátka v ZOO

            Cíle:

            • Poznávat zvířata v ZOO: Naučit se o zvířatech, která lze vidět v zoologických zahradách.
            • Rozumět zvířatům: Pochopit, jak se zvířata chovají a žijí v ZOO.
            • Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o zvířata a jejich ochranu.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení zvířat.

            Aktivity:

            • Kreslení: Kreslení zvířat, která lze vidět v ZOO.
            • Výtvarná činnost: Vytváření obrázků a modelů zvířat z papíru.
            • Čtení: Příběhy o návštěvě ZOO.
            • Stříhání: Výroba papírových modelů zvířat z ZOO.
            • Hledací kruh: najdi zvíře ze ZOO.
            • Kruhové karty: počítání zvířat v kruhu

            4. týden: Zahrada

            Cíle:

            • Poznávat zahradní rostliny: Naučit se o květinách, zelenině a jiných rostlinách v zahradě.
            • Rozumět péči: Pochopit základy péče o zahradu a rostliny.
            • Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o zahradničení a přírodu.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s materiály na zahradničení.

            Aktivity:

            • Kreslení: Kreslení květin a zahrady.
            • Výtvarná činnost: Kreslení zahrady a rostlin, které můžeme na zahradě pěstovat
            • Pozorování: Pěstování rostlin v květináčích nebo na zahradě.
            • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
            • Pěstování: děti si vypěstují vlastní rostlinky

            Červen

            • Vzducholodí kolem světa – objevujeme svět
            • Včelky
            • Léto
            • Dinosauří týden

            EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS

            • Včelky: Exkurze za Lesy Praha na téma včelky
            • Dinosauří týden: Výlet do DinoLive
            • Hmyz: výroba hmyzího domečku
            1. týden
            2. týden
            3. týden
            4. týden

            1. týden: Vzducholodí kolem světa – objevujeme svět

            Cíle:

            • Poznávat různé kultury-seznámit děti s různými zeměmi tradicemi a zvyky
            • Procvičovat jemnou motoriku: tvorba masek, hudebních nástrojů, malování vzorů
            • Podporovat hravou formou multikulturní výchovu: ukázat dětem, že každý kout světa je zajímavý a jedinečný.
            • Rozvíjet představivost a sociální dovednosti: roleplay aktivity, zkoušení tradičního oblečení a her

            Aktivity:

            • 1. den AFRIKA – MAGIE BAREVNÝCH VZORŮ
              Rytmické bubnování na africké bubny, malování afrických vzorů
            • 2. den ČÍNA – HŮLKY A DRACI
              Děti si vyzkouší jíst hůlkami, tvorba čínských draků
            • 3. den MEXIKO – VESELÁ FIESTA
              Děti si vyrobí a ozdobí sombrero, hra s piňatou ( místo bonbónů budou lístečky s úkoly)
            • 4. den Severní Amerika – INDIÁNSKÉ DOBRODRUŽSTVÍ
            • 5. den FRANCIE – UMĚNÍ A ELEGANCE
              Malování jako Monet, pečení malých croissantů

            2. týden: Včelky

            Cíle:

            • Poznávat včely: Naučit se o včelách a jejich úloze v přírodě.
            • Rozumět životu včel: Pochopit, jak včely žijí a jak vyrábějí med. Ochutnávka medu.

            Aktivity:

            • Kreslení: Kreslení včel, plástve a jejich úlů.
            • Pozorování: Pozorování včel na obrázcích nebo ve včelařských videích.
            • Básnička: Seznámení se s básničkou Včelka.
            • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

            3. týden: Léto

            Cíle:

            • Poznávat letní změny: Naučit se o změnách, které přichází s létem (teplo, dovolená).
            • Rozumět aktivitám: Pochopit, jaké aktivity jsou typické pro léto (plavání, pikniky).
            • Rozvíjet radost: Podporovat radost a pozitivní zážitky z léta.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s materiály na výrobu letních dekorací.

            Aktivity:

            • Kreslení: Kreslení letních scenérií a aktivit.
            • Výtvarná činnost: Vytváření letních dekorací.
            • Vyprávění: Příběhy o letních dobrodružstvích.

            4. týden: Dinosauří týden

            Cíle:

            • Poznávat dinosaury: Naučit se o různých druzích dinosaurů.
            • Rozumět historii: Pochopit, kdy a jak dinosauři žili.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení a výroba modelů dinosaurů.

            Aktivity:

            • Kreslení: Kreslení dinosaurů a jejich prostředí.
            • Modelování: Vytváření modelů dinosaurů z hlíny nebo plastelíny.
            • Čtení: Příběhy a fakta o dinosaurech.
            • Stínové pexeso
            • Přiřaď detail kůže
            • Třídění: třídíme dinosaury podle velikostí.
            • Stříhání

            Ke stažení

            Plán péče a výchovy OrangeryPark- Stromáček