Plán výchovy
Tematická struktura
Září
- Naše pravidla, kouzelná slovíčka
- Život u rybníka
- Domácí mazlíčci
- Podzim kolem nás
EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS
- Domácí mazlíčci: doprovodný program v DS na téma Králíci z klobouku. Přijede k nám paní z farmy s domácími mazlíčky, jako jsou králíci a morčata.
- Život u rybníka: Zemědělské muzeum-zaměření se na expozici: Život u rybníka.
1. týden: Naše pravidla, kouzelná slovíčka
Cíle
- Rozumět pravidlům třídy: Děti by měly pochopit, proč jsou pravidla důležitá pro soužití ve skupině.
- Používat kouzelná slovíčka: Naučit se a pravidelně používat slova jako „prosím“, „děkuji“, „promiň“.
- Rozvíjet komunikační dovednosti: Umět vyjádřit své potřeby a emoce slovně
- Procvičovat společenské chování: Naučit se základní společenské dovednosti (čekání na řadu, respektování druhých).
Aktivity:
- Výtvarná činnost: Vytvoření plakátů s pravidly třídy.
- Hry na používání kouzelných slovíček: Role-play a scénky.
- Čtení příběhů: Příběhy o správném chování a pravidlech.
- Stříhání: Výroba karet s kouzelnými slovíčky.
- Básnička: Seznámení se s básničkou – Co děláme ve školce.
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
2. týden: Život u rybníka
Cíle:
- Poznávat zvířata u rybníka: Naučit se rozpoznat kachny, žáby, ryby a jejich chování.
- Rozumět potravním řetězcům: Pochopit, co jí jednotlivá zvířata u rybníka.
- Seznámit se s vodními rostlinami: Poznat rákosí, lekníny.
- Rozvíjet jemnou motoriku: Výtvarné činnosti, modelování.
Aktivity:
- Modelování rybníka: Použití hlíny, plastelíny a přírodních materiálů.
- Procházka: Návštěva skutečného rybníka ve Stromovce.
- Výtvarná činnost: Kreslení a malování scény rybníka.
- Učení čísel: Počítání ryb a žab na obrázcích.
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
- Přiřazování stínů zvířat
- Puzzle života u rybníka
- Spojování daného obrázku s jeho detailem
3. týden: Domácí mazlíčci
Cíle:
- Poznávat domácí mazlíčky: Naučit se pojmenovat různé druhy mazlíčků a jejich vlastnosti.
- Porozumět jejich potřebám: Naučit se, co zvířata potřebují pro život (jídlo, úkryt, péči).
- Rozvíjet zodpovědnost: Uvědomění si povinností spojených s péčí o zvíře.
- Procvičovat počítání: Počítání mazlíčků a jejich potřeb.
Aktivity:
- Kreslení a modelování: Kreslení domácího mazlíčka
- Čtení a diskuze: Příběhy o domácích mazlíčcích.
- Praktické činnosti: Příprava „péče o mazlíčky“ ve třídě.
- Stříhání: Výroba zvířecích masek.
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
- Hledací kruh: které zvíře v kruhu je domácí zvíře a které ne?
- Poznávání srsti mazlíčků: jakou srst má dané zvíře?
- Kde bydlí daný domácí mazlíček a co jí?
4. týden: Podzim kolem nás
Cíle:
- Poznávat znaky podzimu: Naučit se o změně barvy listů, opadávání listí, změně počasí.
- Rozumět životnímu cyklu stromů: Pochopit, jak se stromy mění během podzimu.
- Procvičovat jemnou motoriku: Práce s listy, výtvarné činnosti.
- Učení se básničky: Drak na provázku
Aktivity:
- Procházka a sběr: Sbírání listů, šišek a jiných přírodních materiálů.
- Výtvarná činnost: Vytváření podzimních dekorací z listů.
- Experimentování: Vytváření „otisků“ listů s barvami.
- Učení čísel: Počítání nasbíraných listů.
- Učení se básničky: Pestrobarevný podzim
- Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
Říjen
- Ovoce a zelenina
- Tvary
- Cestování po chutích světa
- Povolání
- Halloween
EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS
- Hudební nástroje: Muzikoterapie v DS
- Halloween: Botanická zahrada – výstava dýní
1. týden: Ovoce a zelenina
Cíle:
- Poznávat ovoce a zeleninu: Naučit se rozpoznat a pojmenovat různé druhy. Děti ochutnávají různé druhy ovoce a zeleniny. Pojmenovávají chutě.
- Rozumět rozdílům: Pochopit rozdíly mezi ovocem a zeleninou.
- Osvojit si základy výživy: Naučit se, proč jsou ovoce a zelenina zdravé.
- Rozvíjet jemnou motoriku: Práce s dětským nožem na ovoce, stříhání obrázků.
Aktivity:
- Ochutnávky: Ochutnávání různých druhů ovoce a zeleniny.
- Kreslení a modelování: Vytváření obrázků a modelů ovoce a zeleniny.
- Počítání: Počítání kousků ovoce a zeleniny.
- Stříhání: Výroba „košíků“ na ovoce z papíru.
- Básnička: seznámení se s básničkou Ovoce
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
- Stříhání: vystřihování ovoce a zeleniny
- Třídění ovoce a zeleniny podle velikostí
2. týden: Tvary
Cíle:
- Poznávat základní tvary: Naučit se rozpoznat kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník.
- Používat tvary: Naučit se skládat tvary do obrázků.
- Rozvíjet prostorovou orientaci: Rozpoznávat tvary v prostředí.
- Rozvíjet jemnou motoriku: Stříhání tvarů, práce s geometrickými stavebnicemi.
Aktivity:
- Hry na třídění: Třídění předmětů podle tvarů.
- Stavba obrazců: Stavění obrazců z geometrických tvarů.
- Kreslení: Kreslení a vybarvování tvarů
- Stříhání: Vystřihování tvarů a tvorba koláží.
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
- Přiřazování malého tvaru k velkému
3. týden: Hudební nástroje
Cíle:
- Poznávat hudební nástroje: Naučit se rozpoznat základní hudební nástroje.
- Rozumět zvukům: Naučit se, jaké zvuky jednotlivé nástroje vydávají.
- Rozvíjet hudební vnímání: Naučit se základní pojmy (rytmus, melodie).
- Procvičovat jemnou motoriku: Výroba nástrojů, hraní na nástroje.
Aktivity:
- Poslech hudby: Poslouchání zvuků různých nástrojů.
- Výroba nástrojů: Vytváření jednoduchých nástrojů z domácích materiálů.
- Hudební hry: Hraní na vyrobené nástroje.
- Počítání: Počítání úderů a rytmů.
- Hledací kruh: najdi daný hudební nástroj
- Počítání: spočítej hudební nástroje a přiřaď je k číslu
- Kolíčkový kruh: přiřazování kolíčku se siluetou tvaru k obrázku
- Třídění: seřaď nástroje podle velikosti
4. týden: Cestování po chutích světa
Děti se vydají na kulinářskou cestu kolem světa! Každý den navštíví jinou zemi, ochutnají její typická jídla, naučí se o tamních tradicích a vyzkouší si různé kuchařské dovednosti.
Cíle:
- Poznávat kultury různých zemí skrze jejich tradiční jídla.
- Rozvíjet smyslové vnímání – poznávat chutě, vůně a textury potravin.
- Procvičovat jemnou motoriku při krájení, míchání a tvarování jídel.
- Podporovat zájem o zdravé stravování hravou formou.
- Rozvíjet spolupráci při přípravě jednoduchých pokrmů.
Aktivity:
- Kulinářská mapa světa – Děti si vytvoří mapu světa a budou na ni přidávat obrázky typických jídel z různých zemí.
- Ochutnávkový den – Děti budou ochutnávat různé druhy ovoce, zeleniny, koření nebo pečiva a hádat jejich názvy.
- Senzorická hra „Poznej jídlo poslepu“ – Děti se zavázanýma očima poznávají různé chutě a vůně.
- Hra na restauraci – Děti si zahrají na kuchaře, číšníky a zákazníky v restauraci s jídly z celého světa.
- Výtvarná dílna „Můj talíř světa“ – Děti si vytvoří papírový talíř s obrázky jídel, která by chtěly ochutnat.
- Používání jídelních pomůcek z různých kultur – Například jíst hůlkami, rukama nebo lžící podle tradic různých zemí.
5. týden: Halloween
Cíle:
- Poznávat tradice: Seznámit se s tradicemi a symboly Halloweenu.
- Rozvíjet tvořivost: Výroba halloweenských dekorací.
- Rozvíjet fantazii: Rozlišování mezi reálným a fantazijním světem.
- Procvičovat jemnou motoriku: Výroba dekorací, stříhání.
Aktivity:
- Výroba masek: Vytváření halloweenských masek.
- Halloweenská oslava: Příprava a realizace halloweenské oslavy.
- Vyprávění příběhů: Strašidelné příběhy a hraní scén.
- Počítání: Počítání halloweenských předmětů (dýně, cukrovinky)
- Básnička: učení se básničky Dýně
- Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
- Výroba: dlabání dýní
Listopad
- Moje tělo
- Povolání
- Zdravá x nezdravá jídla
- Dopravní prostředky
EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS
-
U pana doktora/doktorky: Navštíví nás zubní hygienistka
1. týden: Moje tělo
Cíle:
- Poznávat části těla: Naučit se rozpoznat a pojmenovat hlavní části těla.
- Rozumět funkcím: Pochopit základní funkce jednotlivých částí těla.
- Procvičovat hygienu: Naučit se základy osobní hygieny.
- Rozvíjet jemnou motoriku: Puzzle, kreslení částí těla.
Aktivity:
- Puzzle a omalovánky: Puzzle a omalovánky lidského těla.
- Praktické aktivity: Mytí rukou, čištění zubů.
- Kreslení: Kreslení obrysů vlastního těla.
- Stříhání: Vystřihování částí těla a jejich sestavování.
- Kreslení: obkreslení vlastního těla a domalování
2. týden: Povolání
Cíle:
- Poznávat povolání: Seznámit se s různými povoláními a jejich náplní.
- Rozumět významu: Naučit se, proč jsou povolání důležitá.
- Rozvíjet zájem: Podněcovat zájem o různé profese.
- Rozvíjet praktické dovednosti: Hraní na povolání, práce s nástroji.
Aktivity:
- Hry na povolání: Hraní rolí v různých profesích.
- Výtvarná činnost: Kreslení lidí v různých povoláních.
- Návštěva odborníků: Setkání s rodiči, kteří představí své povolání.
- Stříhání: Výroba nástrojů a předmětů souvisejících s povoláním.
3. týden: Zdravá x nezdravá jídla
Cíle:
- Poznávat jídla: Rozlišovat zdravá a nezdravá jídla.
- Rozumět vlivu na zdraví: Pochopit, jak potraviny ovlivňují zdraví.
- Rozvíjet zdravé návyky: Naučit se vybírat zdravé potraviny.
- Procvičovat jemnou motoriku: Práce s obrázky jídel, stříhání.
Aktivity:
- Třídění obrázků: Třídění obrázků potravin na zdravé a nezdravé.
- Výtvarná činnost: Vytváření „zdravého talíře“ z obrázků.
- Praktické činnosti: Příprava zdravých svačin.
4. týden: Dopravní prostředky
Cíle:
- Poznávat dopravní prostředky: Naučit se o různých typech dopravy (auta, vlaky, letadla).
- Rozumět funkcím: Pochopit, jak a proč se dopravní prostředky používají.
- Procvičovat jemnou motoriku: Práce s modely dopravních prostředků.
Aktivity:
- Kreslení: Kreslení a vybarvování různých dopravních prostředků.
- Modelování: Vytváření modelů ze stavebnic.
- Čtení: Příběhy o cestování.
- Počítání: Počítání dopravních prostředků na obrázcích.
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
Prosinec
- Čert a Mikuláš
- Zvířátka v zimě
- Vánoce
- Zima
1. týden: Čert a Mikuláš
Cíle:
- Poznávat postavy: Naučit se o tradicích a postavách čerta a Mikuláše.
- Rozumět významu: Pochopit, jaké hodnoty představují (dobro, odměna za dobré chování).
- Rozvíjet tvořivost: Výroba masek a dekorací.
- Procvičovat jemnou motoriku: Práce s materiály na výrobu masek.
Aktivity:
- Výroba masek: Vytváření masek čerta a Mikuláše.
- Hry na postavy: Hraní rolí čerta a Mikuláše.
- Vyprávění příběhů: Příběhy o Mikuláši a čertovi.
- Učení se básničky: Básničky pro Mikuláše
- Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
2. týden: Zvířátka v zimě
Cíle:
- Poznávat zvířata: Naučit se, jak zvířata přežívají zimu (medvěd, liška, srnec).
- Ptáci: kam odlétají?
- Rozvíjet péči: Naučit se o péči o zvířata během zimy.
- Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení, výroba zvířátek.
Aktivity:
- Kreslení a modelování: Vytváření modelů a obrázků zimních zvířat.
- Čtení příběhů: Příběhy o zvířatech v zimě.
- Procházky: Pozorování zvířat a jejich stop ve sněhu.
- Stříhání: Vystřihování a tvorba zimních dekorací.
- Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
- Hra nakrm veverku: číselné karty
3. týden: Vánoce
Cíle:
- Poznávat tradice: Seznámit se s vánočními tradicemi a symboly.
- Rozvíjet tvořivost: Výroba vánočních dekorací.
- Procvičovat sdílení: Podpora sdílení a dávání mezi dětmi.
- Procvičovat jemnou motoriku: Výroba dekorací, stříhání papíru.
Aktivity:
- Výtvarné činnosti: Vytváření vánočních ozdob a přáníček.
- Příprava slavnosti: Příprava a realizace vánoční besídky.
- Čtení a vyprávění: Příběhy o Vánocích.
- Počítání: Počítání vánočních ozdob a dárečků.
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
- Pečení perníčků
4. týden: Zima
Cíle:
- Poznávat znaky zimy: Naučit se o sněhu, ledu, zimních aktivitách.
- Rozumět zimnímu počasí: Pochopit, jak počasí ovlivňuje přírodu.
- Rozvíjet estetické vnímání: Pozorování krásy zimní krajiny.
- Procvičovat jemnou motoriku: Malování a modelování zimních scén.
Aktivity:
- Malování zimy: Malování a kreslení zimních krajin.
- Modelování: Vytváření modelů sněhuláků a zimních postav.
- Hry na sněhu: Hraní zimních her na sněhu (pokud to počasí umožní).
- Stříhání: Výroba papírových sněhových vloček.
Leden
- Sporty
- Svátky a tradice po celém světě
- Moje rodina
- Zvířátka z Afriky
- Počasí
1. týden: Sporty
Cíle:
- Poznávat sportů: Naučit se o lyžování, bruslení, ježdění na kole ,sáňkování a jiných sportech.
- Rozumět vybavení: Naučit se, jaké vybavení se používá (lyže, brusle, sáně, kolo).
- Rozvíjet pohybové dovednosti: Podporovat základní pohybové aktivity.
- Procvičovat jemnou motoriku: Výroba modelů sportovního vybavení.
Aktivity:
- Kreslení: Kreslení sportovců.
- Výtvarná činnost: Vytváření sportovního vybavení.
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
2. týden: Svátky a tradice po celém světě
Děti se vydají na cestu kolem světa a objeví nejrůznější svátky a tradice z různých kultur. Seznámí se s tím, jak lidé slaví důležité události, jaké mají zvyky, co jedí, jak se oblékají a jaké radosti jim svátky přinášejí.
Cíle:
- Seznámit se s různými kulturami – poznat, jak lidé po celém světě slaví svátky.
- Podporovat otevřenost a toleranci – učit se o rozdílech mezi kulturami a vnímat je jako obohacení.
- Rozvíjet kreativitu – vyrábět tradiční ozdoby, masky a další rukodělné výrobky spojené s různými svátky.
- Procvičovat vyjadřovací schopnosti – vyprávět příběhy a sdílet své vlastní sváteční zážitky.
Zábavnou formou poznávat svět – objevovat nové země a jejich tradice prostřednictvím her a aktivit.
Aktivity:
- „Sváteční kalendář světa“ – Děti vytvoří velký kalendář a do něj zakreslí různé svátky z celého světa, například čínský Nový rok, indický Diwali, mexický Día de los Muertos nebo americké Díkůvzdání.
- „Světové ochutnávky“ – Každý den děti ochutnají nebo si vyrobí typické jídlo spojené s nějakým svátkem (například perníčky na Vánoce, rýžové koláčky na čínský Nový rok, palačinky na Masopust).
- „Sváteční dílna“ – Vyrábění ozdob, masek a dekorací inspirovaných různými tradicemi (například papírové lucerny na čínský festival, pestrobarevné masky na karneval v Brazílii).
- „Sváteční tanec“ – Děti se naučí jednoduché tanečky nebo písně spojené s tradičními svátky, například havajský tanec hula, irský step nebo africké bubnování.
- „Pohádky a legendy“ – Každý svátek má svůj příběh! Děti si poslechnou legendy o svátcích a mohou je samy zkusit převyprávět nebo zahrát jako malé divadelní představení.
- „Malý cestovatel“ – Každý den „přistaneme“ v jiné zemi a prozkoumáme, jak se tam slaví. Děti si vyzkouší tradiční oblečení, výzdobu a zvyky dané kultury.
3. týden: Moje rodina
Cíle:
- Poznávat rodinné vztahy: Naučit se o rolích a vztazích v rodině (maminka, tatínek, sourozenci).
- Rozumět rodinné struktuře: Rozpoznat různé typy rodin.
- Rozvíjet respekt: Učit se respektovat a pomáhat členům rodiny.
- Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení rodinných obrázků.
Aktivity:
- Kreslení rodiny: Kreslení portrétů rodinných členů.
- Výtvarná činnost: Vytváření rodinných stromů.
- Vyprávění: Vyprávění o své rodině.
- Stříhání: Výroba „rodinného alba“ z papíru.
- Básnička: seznámení se s básničkou Rodina
4. týden: Zvířátka z Afriky
Cíle:
- Poznávat africká zvířata: Naučit se rozpoznat zvířata jako slon, žirafa, lev.
- Rozumět prostředí: Pochopit, jak žijí zvířata v africkém prostředí.
- Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o cizí země a zvířata.
- Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení a výroba modelů zvířat.
Aktivity:
- Kreslení: Kreslení afrických zvířat.
- Modelování: Vytváření modelů zvířat z hlíny nebo plastelíny.
- Čtení: Příběhy o afrických zvířatech.
- Počítání: Počítání zvířat na obrázcích.
5. týden: Počasí
Cíle:
- Poznávat druhy počasí: Naučit se rozpoznat slunce, déšť, sníh, vítr.
- Rozumět vlivu počasí: Pochopit, jak počasí ovlivňuje život lidí a zvířat.
- Rozvíjet pozorovací schopnosti: Naučit se pozorovat a zaznamenávat změny počasí.
- Procvičovat jemnou motoriku: Výtvarné činnosti související s počasím.
Aktivity:
- Kreslení: Kreslení různých druhů počasí.
- Pozorování: Vedení „deníku počasí“.
- Výtvarná činnost: Vytváření obrázků s různým počasím.
- Stříhání: Výroba papírových mraků a sluníček.
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
- Týdenní kalendář počasí: celý týden budeme zaznamenávat počasí
Únor
- Pohádkové postavy
- Kouzelná laboratoř malých vědců
- Zvířátka v moři
- Masopust
EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS
-
Pohádkové postavy: Hurvínkovo divadlo
-
Zvířátka v moři: Mořský svět
1. týden: Pohádkové postavy
Cíle:
- Poznávat pohádkové postavy: Naučit se o klasických pohádkových postavách (princezny, rytíři, draci).
- Rozvíjet fantazii: Podněcovat fantazii a tvořivost.
- Procvičovat jemnou motoriku: Výroba a masek.
Aktivity:
- Hry na role: Hraní scén z pohádek.
- Výtvarná činnost: Vytváření pohádkových postav.
- Vyprávění příběhů: Vyprávění a čtení pohádek.
- Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
- Hledací kruh: najdi pohádkovou bytost
- Počítání: spočítej pohádkové bytosti na kartičkách
- Třídění: třídíme pohádkové bytosti podle velikosti
2. týden: Kouzelná laboratoř malých vědců
Děti se promění v malé vědce a objeví fascinující svět vědy a experimentů. Pomocí jednoduchých pokusů a zábavných aktivit budou zkoumat fyzikální, chemické i biologické jevy a zjistí, že věda může být kouzelná a plná překvapení!
Cíle:
- Podporovat zvídavost a experimentování – děti budou objevovat principy vědy prostřednictvím jednoduchých pokusů.
- Rozvíjet logické myšlení a pozorovací schopnosti – učit se zkoumat svět kolem sebe a hledat souvislosti.
- Podporovat spolupráci a týmovou práci – pracovat ve skupinkách na vědeckých úkolech a sdílet své objevy.
- Prohloubit jemnou motoriku a praktické dovednosti – provádět experimenty s různými materiály a nástroji.
Aktivity:
- „Barevná chemie“ – Děti si vyzkouší jednoduché chemické reakce, například změnu barvy pomocí citronové šťávy a jedlé sody nebo výrobu duhového mléka s potravinářskými barvami.
- „Neviditelný vzduch“ – Experimenty se vzduchem: jak můžeme pohybovat předměty vzduchem, jak vzniká vítr a jak fungují bubliny
- „Kouzelná voda“ – Pokusy s povrchovým napětím vody, například nepropustný sáček s tužkami nebo plovoucí obrázky na vodě.
- „Síla magnetů“ – Děti budou zkoumat, co magnety přitahují, jak mohou ovládat předměty na dálku a vytvoří si magnetické bludiště.
- „Vybuchující sopka“ – Výroba vlastní sopky z těsta a octa s jedlou sodou, aby děti viděly, jak probíhá erupce.
- „Statická elektřina“ – Experimenty s balonky a statickou elektřinou, například zvedání papírků nebo přitahování vlasů.
- „Svět pod mikroskopem“ – Pozorování různých materiálů a drobných objektů (například listů, písku, vlasů) pod lupou nebo dětským mikroskopem.
- „Vědecká magie“ – Zábavné iluze a optické klamy, například kouzelné mizící barvy nebo „levitující“ voda.
Děti si během tohoto týdne vyzkouší roli malých vědců a objeví, že věda je nejen užitečná, ale i plná kouzel!
3. týden: Zvířátka v moři
Cíle:
- Poznávat mořská zvířata: Naučit se o rybách, žralocích, delfínech a jiných mořských zvířatech.
- Rozumět prostředí: Pochopit, jak žijí zvířata v moři a jaké mají potřeby.
- Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o mořský svět.
- Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení a výroba mořských zvířat.
Aktivity:
- Kreslení: Kreslení mořských zvířat.
- Modelování: Vytváření modelů zvířat z hlíny nebo plastelíny.
- Čtení: Příběhy o mořských zvířatech.
- Stříhání: Výroba ryb a mořských tvorů.
- Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
4. týden: Masopust
Cíle:
- Poznávat tradice: Naučit se o tradicích a symbolech masopustu.
- Rozumět významu: Pochopit význam masopustních oslav a jejich historii.
- Rozvíjet tvořivost: Výroba masek a kostýmů.
- Procvičovat jemnou motoriku: Práce s materiály na výrobu masek.
Aktivity:
- Hry na role: Předvádění masopustních průvodů.
- Výtvarná činnost: Vytváření masek a kostýmů.
- Vyprávění: Příběhy o masopustu.
- Učení se básničky: Šašek
- Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
- Pexeso: děti spojují obličej s kostýmem
Březen
- Můj dům, můj hrad
- Zvířata v lese
- Jaro kolem nás
- Město budoucnosti
EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS
-
Zvířátka v ZOO: Návštěva ZOO
1. týden: Můj dům, můj hrad
Cíle:
- Poznávat domovy: Naučit se o různých typech domovů a bydlení.
- Rozumět funkcím: Pochopit, k čemu slouží různé místnosti v domě.
- Rozvíjet tvořivost: Výroba modelů domů.
Aktivity:
- Kreslení: Kreslení domů a jejich vybavení, kreslení vlastního pokoje.
- Modelování: Vytváření modelů ze stavebnic.
- Vyprávění: Příběhy o různých druzích bydlení.
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
- Společné tvoření: společně si vytvoříme velký dům s pokoji.
2. týden: Zvířata v lese
Cíle:
- Poznávat lesní zvířata: Naučit se o zvířatech jako srnec, liška, veverka.
- Rozumět prostředí: Pochopit, jak zvířata žijí a přizpůsobují se lesnímu prostředí.
- Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o přírodu a les.
- Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení a výroba modelů zvířat.
Aktivity:
- Kreslení: Kreslení lesních zvířat a jejich prostředí.
- Modelování: Vytváření modelů zvířat z hlíny nebo plastelíny.
- Čtení: Příběhy o lesních zvířatech.
- Seznámení se s básničkou: Mravenec
- Třídění podle velikostí: které zvíře je největší?
- Stopy zvířat: učíme se poznat, která stopa patří danému zvířeti.
3. týden: Jaro kolem nás
Cíle:
- Poznávat změny v přírodě: Naučit se o jarních změnách jako květiny, růst rostlin.
- Rozumět přírodním procesům: Pochopit základní jarní cykly (pučení, růst).
- Rozvíjet pozorovací schopnosti: Pozorování změn v přírodě během jara.
- Procvičovat jemnou motoriku: Malování a práce s přírodními materiály.
Aktivity:
- Kreslení: Kreslení jarních květin a scenerií.
- Výtvarná činnost: Vytváření obrázků a modelů s jarní tématikou.
- Pozorování: Procházky a pozorování jarních změn.
- Stříhání: Výroba papírových květin a jarních dekorací.
- Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
4. týden: Město budoucnosti
Děti si mohou představit, jak budeme cestovat (létající auta?), jaké domy budeme mít (mrakodrapy z rostlin?) a jak budeme žít. Jak bude vypadat svět za 100 let? Budeme jezdit v létajících autech, bydlet v chytrých domech nebo mít města plná zeleně a robotických pomocníků? Děti se stanou malými architekty, vynálezci a objevovateli budoucnosti! Vytvoří své vlastní futuristické město, kde mohou popustit uzdu své fantazii a představit si svět, ve kterém by chtěly žít.
Cíle:
- Podporovat kreativitu a představivost – děti si samy navrhnou, jak by mohla vypadat budoucnost.
- Rozvíjet technické myšlení – přemýšlet o stavbách, dopravě a technologiích.
- Seznámit se s ekologickými řešeními – jak může město fungovat udržitelně a šetrně k přírodě?
- Procvičovat spolupráci a komunikaci – při společném plánování města a jeho výstavbě.
- Rozvíjet jemnou motoriku a tvořivost – stavění modelů, malování a vymýšlení designu.
Aktivity:
- „Stavíme město budoucnosti“ – Děti vytvoří model futuristického města z kostek, kartonu, krabic nebo lega.
- „Doprava budoucnosti“ – Vymýšlení a kreslení létajících aut, podzemních drah nebo ekologických dopravních prostředků.
- „Chytrý dům“ – Jaké vychytávky bude mít dům za 100 let? Děti mohou kreslit nebo modelovat futuristické bydlení.
- „Můj pomocný robot“ – Každé dítě si představí, jakého robota by chtělo mít a co by uměl. Poté ho může namalovat nebo vyrobit z materiálů.
- „Zelené město“ – Povídání o tom, jak může být město ekologické: solární panely, zahrady na střechách, čistý vzduch.
- „Obyvatelé budoucnosti“ – Hraní rolí: Jak budou lidé žít, jaké budou mít povolání, co budou nosit?
- „Vynález budoucnosti“ – Každé dítě si vymyslí a nakreslí svůj vlastní vynález, který by v budoucnosti lidem pomáhal.
- „Jak vidím budoucnost?“ – Děti namalují, jak si představují svět za 100 let, a poté si o tom povídají.
Duben
- Velikonoce
- Vesmír
- Zvířátka z farmy a jejich schopnosti
- Životní prostředí
- Barvy
EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS
-
Dopravní prostředky:
Návštěva muzea městské hromadné dopravy
Dopravní hřiště
1. týden: Velikonoce
Cíle:
- Poznávat tradice: Naučit se o velikonočních tradicích a symbolech.
- Rozumět významu: Pochopit význam Velikonoc a symboliku (vejce, zajíček).
- Rozvíjet tvořivost: Výroba velikonočních dekorací.
Aktivity:
- Výtvarná činnost: Vytváření velikonočních dekorací a malování vajíček.
- Vyprávění: Příběhy o Velikonocích.
- Stříhání: Výroba papírových velikonočních dekorací.
- Básnička: Trénování básniček na hodování.
- Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
2. týden: Vesmír
Děti se stanou malými astronauty a vydají se na cestu napříč vesmírem! Objeví planety Sluneční soustavy, seznámí se s hvězdami, měsícem a černými dírami a zjistí, jaké to je být kosmonautem.
Cíle:
- Poznávat vesmír – seznámit se s planetami, hvězdami a kosmickými jevy.
- Rozvíjet představivost – vymýšlet vlastní planety a mimozemské bytosti.
- Procvičovat jemnou motoriku při tvoření raket a planet.
- Podporovat vědecké myšlení – experimenty s gravitací a světlem.
- Seznámit se s povoláním astronauta a tím, jak vypadá život ve vesmíru.
Aktivity:
- „Startujeme raketu!“ – Děti si vyrobí vlastní rakety z kartonu nebo plastových lahví a symbolicky „odstartují“ na vesmírnou misi.
- „Cesta Sluneční soustavou“ – Děti si vytvoří model planet a poznají jejich vlastnosti (např. horká Venuše, prstence Saturnu).
- „Hledání mimozemšťanů“ – Děti si nakreslí nebo vymodelují vlastní mimozemskou bytost a vymyslí, jaký má domov.
- „Život ve vesmíru“ – Děti si vyzkouší, jaké by to bylo žít na vesmírné stanici (např. jak se ve vesmíru jí, spí, pohybuje).
- „Vesmírná laboratoř“ – Experimenty s gravitací, světlem a temnotou vesmíru.
- „Noční obloha“ – Pozorování hvězd a souhvězdí (pomocí aplikací nebo tematických projektorů).
- „Kosmická hudba“ – Poslech zvuků z vesmíru a tvorba vlastních „vesmírných melodií“.
3. týden: Zvířátka z farmy a jejich schopnosti
Děti se vydají na objevnou cestu za fascinujícími schopnostmi zvířat. Zjistí, že některá zvířata mají téměř „nadpřirozené“ dovednosti – mění barvy, vidí v úplné tmě, slyší ultrazvuk nebo dokážou regenerovat části svého těla. Budou zkoumat, jak a proč tato zvířata své schopnosti využívají, a vžijí se do jejich rolí prostřednictvím her a kreativních aktivit.
Cíle:
- Objevovat svět zvířecích „superhrdinů“ – děti se naučí o fascinujících schopnostech různých druhů.
- Podporovat vědeckou zvídavost – budeme zkoumat, jak tyto schopnosti zvířat fungují.
- Rozvíjet kreativitu a fantazii – děti si vymyslí své vlastní „superzvíře“ s unikátními schopnostmi.
- Procvičovat pohybové dovednosti – pohybové aktivity inspirované zvířecími schopnostmi.
- Podpořit vztah k přírodě – povídání o tom, jak chránit zvířata a jejich prostředí.
Aktivity:
- „Proměním se v chameleona“ – Děti si vyzkouší, jaké to je splynout s okolím pomocí barevných látek a světelných efektů.
- „Orlí zrak“ – Hra na rozpoznávání detailů z velké vzdálenosti jako opravdový orel.
- „Delfíní řeč“ – Zábavná hra s přenášením zvukových signálů jako delfíni.
- „Pavoučí sítě“ – Výroba pavučin a testování pavoučí obratnosti na překážkové dráze.
- „Regenerace jako mlok“ – Povídání o zvířatech, která dokážou znovu dorůst části těla, a výroba modelu mloka.
- „Včelí tanec“ – Hra, kde děti pomocí pohybů ukazují cestu k „kytce“ stejně jako včely.
- „Vytvoř si své superzvíře“ – Každé dítě si navrhne a nakreslí vlastní zvíře s unikátními schopnostmi.
- „Zvířecí olympiáda“ – Děti si vyzkouší běh jako gepard, skok jako klokan nebo šplhání jako veverka.
4. týden: Životní prostředí
Cíle:
- Poznávat životní prostředí: Naučit se o ochraně přírody a životního prostředí. Naučit se třídit a pochopit pojem třídění.
- Rozumět ekologii: Pochopit základy ekologie a důležitost ochrany přírody.
- Rozvíjet zájem: Podporovat zodpovědný přístup k přírodě.
- Procvičovat jemnou motoriku: Výroba dekorací.
Aktivity:
- Kreslení: Kreslení přírodních scenérií o ochraně přírody, popelnic na třídění.
- Výtvarná činnost: Vytváření dekorací z recyklovaných materiálů.
- Pozorování: Procházky a pozorování přírody.
- Stříhání: Výroba popelníček na třídění, výroba naší planety.
- Básnička: Seznámení se s básničkou třídní odpad
- Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
- Třídění: učíme se, co je to třídění a společně třídíme celý týden odpad.
5. týden: Barvy
Cíle:
- Poznávat barvy: Naučit se pojmenovat a rozpoznat základní barvy.
- Rozlišovat odstíny: Rozpoznávat různé odstíny základních barev.
- Rozvíjet estetické vnímání: Používat barvy v různých uměleckých činnostech.
- Procvičovat jemnou motoriku: Malování, práce s barevnými papíry.
Aktivity:
- Barvicí hry: Hry na rozpoznávání barev.
- Malování: Malování vlastního obrazu.
- Experimentování: Míchání barev a pozorování změn.
- Stříhání: Práce s barevnými papíry a vytváření mozaik.
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
Květen
- Barevný svět pod lupou
- Životní cykly
- ZOO
- Zahrada
1. týden:Barevný svět pod lupou
Děti se vydají na fascinující výpravu do světa, který je běžným okem neviditelný! Pomocí lup a dětských mikroskopů budou zkoumat detaily přírody – jemné žilkování listů, složitou strukturu ptačích per, třpytivé krystalky soli nebo duhové odstíny křídel motýlů. Tento svět plný detailů a barevných variací je inspiruje k tvoření vlastních uměleckých děl a experimentování s barvami.
Cíle:
- Objevovat skrytý svět detailů – děti se naučí všímat si drobností v přírodě a jejich krásy.
- Podporovat zvídavost a vědecké bádání – děti si vyzkouší práci malých vědců s lupami a mikroskopy.
- Rozvíjet výtvarnou kreativitu – inspirovat se strukturami a barvami k vlastní tvorbě.
- Procvičovat smyslové vnímání – zkoumat textury hmatem, pozorovat barvy a tvary.
- Seznámit se s přírodními jevy – jak vznikají barvy v přírodě, proč se listy mění nebo jak vypadají různé povrchy zblízka.
Aktivity:
- „Svět pod lupou“ – Děti budou zkoumat různé přírodniny pod lupou (listy, pírka, květy, mušle, kameny, motýlí křídla).
- „Malování mikrosvěta“ – Každé dítě si vybere detail, který ho zaujal, a vytvoří jeho abstraktní nebo realistickou kresbu.
- „Hledání barev v přírodě“ – Děti budou sbírat přírodniny a zkoumat jejich odstíny, poté vytvoří barevné palety z listů, květin či kamínků.
- „Kouzla s krystalky“ – Experiment s růstem solných krystalů nebo cukrových krystalků na nitích.
- „Oko vidí jinak“ – Děti porovnají, jak vypadá stejná věc normálně a pod lupou, a vypráví, co objevily.
- „Tajemné vzory přírody“ – Hra na hledání vzorů v přírodě: spirály na ulitách, šestiúhelníky na včelích plástech, vlnky na vodě.
- Mikrokosmos kolem nás“ – Povídání o tom, jak vypadají věci pod mikroskopem – zrnko písku, kapka vody nebo vlákna na látce.
- Textury kolem nás“ – Děti si zkusí hmatem poznávat předměty se zavázanýma očima a popsat, co cítí.
2. týden: Životní cykly
Cíle:
- Poznávat životní cykly: Naučit se o životních cyklech různých organismů (rostliny, zvířata).
- Rozumět růstu: Pochopit, jak organismy rostou a mění se během života.
- Rozvíjet pozorovací schopnosti: Pozorování růstu rostlin nebo zvířat.
- Procvičovat jemnou motoriku: Práce na projektech týkajících se životních cyklů.
Aktivity:
- Kreslení: Kreslení fází životních cyklů.
- Výtvarná činnost: Vytváření modelů životních cyklů.
- Výroba: výroba knížek životního cyklu
- Cykl motýla: pozorování životního cyklu na housenkách ve školce.
3. týden: Zvířátka v ZOO
Cíle:
- Poznávat zvířata v ZOO: Naučit se o zvířatech, která lze vidět v zoologických zahradách.
- Rozumět zvířatům: Pochopit, jak se zvířata chovají a žijí v ZOO.
- Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o zvířata a jejich ochranu.
- Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení zvířat.
Aktivity:
- Kreslení: Kreslení zvířat, která lze vidět v ZOO.
- Výtvarná činnost: Vytváření obrázků a modelů zvířat z papíru.
- Čtení: Příběhy o návštěvě ZOO.
- Stříhání: Výroba papírových modelů zvířat z ZOO.
- Hledací kruh: najdi zvíře ze ZOO.
- Kruhové karty: počítání zvířat v kruhu
4. týden: Zahrada
Cíle:
- Poznávat zahradní rostliny: Naučit se o květinách, zelenině a jiných rostlinách v zahradě.
- Rozumět péči: Pochopit základy péče o zahradu a rostliny.
- Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o zahradničení a přírodu.
- Procvičovat jemnou motoriku: Práce s materiály na zahradničení.
Aktivity:
- Kreslení: Kreslení květin a zahrady.
- Výtvarná činnost: Kreslení zahrady a rostlin, které můžeme na zahradě pěstovat
- Pozorování: Pěstování rostlin v květináčích nebo na zahradě.
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
- Pěstování: děti si vypěstují vlastní rostlinky
Červen
- Vzducholodí kolem světa – objevujeme svět
- Včelky
- Léto
- Dinosauří týden
EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS
- Včelky: Exkurze za Lesy Praha na téma včelky
- Dinosauří týden: Výlet do DinoLive
- Hmyz: výroba hmyzího domečku
1. týden: Vzducholodí kolem světa – objevujeme svět
Cíle:
- Poznávat různé kultury-seznámit děti s různými zeměmi tradicemi a zvyky
- Procvičovat jemnou motoriku: tvorba masek, hudebních nástrojů, malování vzorů
- Podporovat hravou formou multikulturní výchovu: ukázat dětem, že každý kout světa je zajímavý a jedinečný.
- Rozvíjet představivost a sociální dovednosti: roleplay aktivity, zkoušení tradičního oblečení a her
Aktivity:
- 1. den AFRIKA – MAGIE BAREVNÝCH VZORŮ
Rytmické bubnování na africké bubny, malování afrických vzorů - 2. den ČÍNA – HŮLKY A DRACI
Děti si vyzkouší jíst hůlkami, tvorba čínských draků - 3. den MEXIKO – VESELÁ FIESTA
Děti si vyrobí a ozdobí sombrero, hra s piňatou ( místo bonbónů budou lístečky s úkoly) - 4. den Severní Amerika – INDIÁNSKÉ DOBRODRUŽSTVÍ
- 5. den FRANCIE – UMĚNÍ A ELEGANCE
Malování jako Monet, pečení malých croissantů
2. týden: Včelky
Cíle:
- Poznávat včely: Naučit se o včelách a jejich úloze v přírodě.
- Rozumět životu včel: Pochopit, jak včely žijí a jak vyrábějí med. Ochutnávka medu.
Aktivity:
- Kreslení: Kreslení včel, plástve a jejich úlů.
- Pozorování: Pozorování včel na obrázcích nebo ve včelařských videích.
- Básnička: Seznámení se s básničkou Včelka.
- Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
3. týden: Léto
Cíle:
- Poznávat letní změny: Naučit se o změnách, které přichází s létem (teplo, dovolená).
- Rozumět aktivitám: Pochopit, jaké aktivity jsou typické pro léto (plavání, pikniky).
- Rozvíjet radost: Podporovat radost a pozitivní zážitky z léta.
- Procvičovat jemnou motoriku: Práce s materiály na výrobu letních dekorací.
Aktivity:
- Kreslení: Kreslení letních scenérií a aktivit.
- Výtvarná činnost: Vytváření letních dekorací.
- Vyprávění: Příběhy o letních dobrodružstvích.
4. týden: Dinosauří týden
Cíle:
- Poznávat dinosaury: Naučit se o různých druzích dinosaurů.
- Rozumět historii: Pochopit, kdy a jak dinosauři žili.
- Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení a výroba modelů dinosaurů.
Aktivity:
- Kreslení: Kreslení dinosaurů a jejich prostředí.
- Modelování: Vytváření modelů dinosaurů z hlíny nebo plastelíny.
- Čtení: Příběhy a fakta o dinosaurech.
- Stínové pexeso
- Přiřaď detail kůže
- Třídění: třídíme dinosaury podle velikostí.
- Stříhání
Ke stažení
Plán péče a výchovy OrangeryPark- Stromáček
