Plán výchovy

Tematická struktura

 

Září

  • Naše pravidla, kouzelná slovíčka
  • Život u rybníka
  • Domácí mazlíčci
  • Podzim kolem nás

EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS

  • Domácí mazlíčci: doprovodný program v DS na téma Králíci z klobouku. Přijede k nám paní z farmy s domácími mazlíčky, jako jsou králíci a morčata.
  • Život u rybníka: Zemědělské muzeum-zaměření se na expozici: Život u rybníka.
1. týden
2. týden
3. týden
4. týden

1. týden: Naše pravidla, kouzelná slovíčka

Cíle

  • Rozumět pravidlům třídy: Děti by měly pochopit, proč jsou pravidla důležitá pro soužití ve skupině.
  • Používat kouzelná slovíčka: Naučit se a pravidelně používat slova jako „prosím“, „děkuji“, „promiň“.
  • Rozvíjet komunikační dovednosti: Umět vyjádřit své potřeby a emoce slovně
  • Procvičovat společenské chování: Naučit se základní společenské dovednosti (čekání na řadu, respektování druhých).

Aktivity:

  • Výtvarná činnost: Vytvoření plakátů s pravidly třídy.
  • Hry na používání kouzelných slovíček: Role-play a scénky.
  • Čtení příběhů: Příběhy o správném chování a pravidlech.
  • Stříhání: Výroba karet s kouzelnými slovíčky.
  • Básnička: Seznámení se s básničkou – Co děláme ve školce.
  • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

2. týden: Život u rybníka

 Cíle:

  • Poznávat zvířata u rybníka: Naučit se rozpoznat kachny, žáby, ryby a jejich chování.
  • Rozumět potravním řetězcům: Pochopit, co jí jednotlivá zvířata u rybníka.
  • Seznámit se s vodními rostlinami: Poznat rákosí, lekníny.
  • Rozvíjet jemnou motoriku: Výtvarné činnosti, modelování.

Aktivity:

  • Modelování rybníka: Použití hlíny, plastelíny a přírodních materiálů.
  • Procházka: Návštěva skutečného rybníka ve Stromovce.
  • Výtvarná činnost: Kreslení a malování scény rybníka.
  • Učení čísel: Počítání ryb a žab na obrázcích. 
  • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
  • Přiřazování stínů zvířat
  • Puzzle života u rybníka
  • Spojování daného obrázku s jeho detailem

 

3. týden: Domácí mazlíčci

Cíle:

  • Poznávat domácí mazlíčky: Naučit se pojmenovat různé druhy mazlíčků a jejich vlastnosti.
  • Porozumět jejich potřebám: Naučit se, co zvířata potřebují pro život (jídlo, úkryt, péči).
  • Rozvíjet zodpovědnost: Uvědomění si povinností spojených s péčí o zvíře.
  • Procvičovat počítání: Počítání mazlíčků a jejich potřeb.

 

Aktivity:

  • Kreslení a modelování: Kreslení domácího mazlíčka
  • Čtení a diskuze: Příběhy o domácích mazlíčcích.
  • Praktické činnosti: Příprava „péče o mazlíčky“ ve třídě.
  • Stříhání: Výroba zvířecích masek.
  • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
  • Hledací kruh: které zvíře v kruhu je domácí zvíře a které ne?
  • Poznávání srsti mazlíčků: jakou srst má dané zvíře?
  • Kde bydlí daný domácí mazlíček a co jí?

4. týden: Podzim kolem nás

Cíle:

  • Poznávat znaky podzimu: Naučit se o změně barvy listů, opadávání listí, změně počasí.
  • Rozumět životnímu cyklu stromů: Pochopit, jak se stromy mění během podzimu.
  • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s listy, výtvarné činnosti.
  • Učení se básničky: Drak na provázku

 

Aktivity:

  • Procházka a sběr: Sbírání listů, šišek a jiných přírodních materiálů.
  • Výtvarná činnost: Vytváření podzimních dekorací z listů.
  • Experimentování: Vytváření „otisků“ listů s barvami.
  • Učení čísel: Počítání nasbíraných listů.
  • Učení se básničky: Pestrobarevný podzim
  • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
  • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

Říjen

  • Ovoce a zelenina
  • Tvary
  • Hudební nástroje
  • Povolání
  • Halloween

    EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS

    • Hudební nástroje: Muzikoterapie v DS
    • Halloween: Botanická zahrada – výstava dýní
    1. týden
    2. týden
    3. týden
    4. týden
    5. týden

    1. týden: Ovoce a zelenina

    Cíle:

    • Poznávat ovoce a zeleninu: Naučit se rozpoznat a pojmenovat různé druhy. Děti ochutnávají různé druhy ovoce a zeleniny. Pojmenovávají chutě.
    • Rozumět rozdílům: Pochopit rozdíly mezi ovocem a zeleninou.
    • Osvojit si základy výživy: Naučit se, proč jsou ovoce a zelenina zdravé.
    • Rozvíjet jemnou motoriku: Práce s dětským nožem na ovoce, stříhání obrázků.

    Aktivity:

    • Ochutnávky: Ochutnávání různých druhů ovoce a zeleniny.
    • Kreslení a modelování: Vytváření obrázků a modelů ovoce a zeleniny.
    • Počítání: Počítání kousků ovoce a zeleniny.
    • Stříhání: Výroba „košíků“ na ovoce z papíru.
    • Básnička: seznámení se s básničkou Ovoce
    • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
    • Stříhání: vystřihování ovoce a zeleniny
    • Třídění ovoce a zeleniny podle velikostí

    2. týden: Tvary

    Cíle:

    • Poznávat základní tvary: Naučit se rozpoznat kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník.
    • Používat tvary: Naučit se skládat tvary do obrázků.
    • Rozvíjet prostorovou orientaci: Rozpoznávat tvary v prostředí.
    • Rozvíjet jemnou motoriku: Stříhání tvarů, práce s geometrickými stavebnicemi.

    Aktivity:

    • Hry na třídění: Třídění předmětů podle tvarů.
    • Stavba obrazců: Stavění obrazců z geometrických tvarů.
    • Kreslení: Kreslení a vybarvování tvarů
    • Stříhání: Vystřihování tvarů a tvorba koláží.
    • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
    • Přiřazování malého tvaru k velkému

    3. týden: Hudební nástroje

    Cíle:

    • Poznávat hudební nástroje: Naučit se rozpoznat základní hudební nástroje.
    • Rozumět zvukům: Naučit se, jaké zvuky jednotlivé nástroje vydávají.
    • Rozvíjet hudební vnímání: Naučit se základní pojmy (rytmus, melodie).
    • Procvičovat jemnou motoriku: Výroba nástrojů, hraní na nástroje.

    Aktivity:

    • Poslech hudby: Poslouchání zvuků různých nástrojů.
    • Výroba nástrojů: Vytváření jednoduchých nástrojů z domácích materiálů.
    • Hudební hry: Hraní na vyrobené nástroje.
    • Počítání: Počítání úderů a rytmů.
    • Hledací kruh: najdi daný hudební nástroj
    • Počítání: spočítej hudební nástroje a přiřaď je k číslu
    • Kolíčkový kruh: přiřazování kolíčku se siluetou tvaru k obrázku
    • Třídění: seřaď nástroje podle velikosti

    4. týden: Povolání

    Cíle:

    • Poznávat povolání: Seznámit se s různými povoláními a jejich náplní.
    • Rozumět významu: Naučit se, proč jsou povolání důležitá.
    • Rozvíjet zájem: Podněcovat zájem o různé profese.
    • Rozvíjet praktické dovednosti: Hraní na povolání, práce s nástroji.

    Aktivity:

    • Hry na povolání: Hraní rolí v různých profesích.
    • Výtvarná činnost: Kreslení lidí v různých povoláních.
    • Návštěva odborníků: Setkání s rodiči, kteří představí své povolání.
    • Stříhání: Výroba nástrojů a předmětů souvisejících s povoláním

    5. týden: Halloween

    Cíle:

    • Poznávat tradice: Seznámit se s tradicemi a symboly Halloweenu.
    • Rozvíjet tvořivost: Výroba halloweenských dekorací.
    • Rozvíjet fantazii: Rozlišování mezi reálným a fantazijním světem.
    • Procvičovat jemnou motoriku: Výroba dekorací, stříhání.

    Aktivity:

    • Výroba masek: Vytváření halloweenských masek.
    • Halloweenská oslava: Příprava a realizace halloweenské oslavy.
    • Vyprávění příběhů: Strašidelné příběhy a hraní scén.
    • Počítání: Počítání halloweenských předmětů (dýně, cukrovinky)
    • Básnička: učení se básničky Dýně
    • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
    • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
    • Výroba: dlabání dýní

    Listopad

    • Moje tělo
    • U pana doktora/doktorky
    • Zdravá x nezdravá jídla
    • Barvy

      EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS

      • U pana doktora/doktorky: Navštíví nás zubní hygienistka

      1. týden
      2. týden
      3. týden
      4. týden

      1. týden: Moje tělo

      Cíle:

      • Poznávat části těla: Naučit se rozpoznat a pojmenovat hlavní části těla.
      • Rozumět funkcím: Pochopit základní funkce jednotlivých částí těla.
      • Procvičovat hygienu: Naučit se základy osobní hygieny.
      • Rozvíjet jemnou motoriku: Puzzle, kreslení částí těla.

      Aktivity:

      • Puzzle a omalovánky: Puzzle a omalovánky lidského těla.
      • Praktické aktivity: Mytí rukou, čištění zubů.
      • Kreslení: Kreslení obrysů vlastního těla.
      • Stříhání: Vystřihování částí těla a jejich sestavování.
      • Kreslení: obkreslení vlastního těla a domalování

      2. týden: U pana doktora/doktorky

      Cíle:

      • Poznávat lékařské profese: Seznámit se s prací lékaře a zdravotní sestry.
      • Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o zdraví a lékařskou péči.
      • Procvičovat jemnou motoriku: Hry na lékaře, manipulace s nástroji.

      Aktivity:

      • Hry na lékaře: Hraní na lékaře a pacienty s dětskými lékařskými nástroji.
      • Kreslení: Kreslení lékařských nástrojů a situací.
      • Čtení příběhů: Příběhy o návštěvě lékaře.
      • Stříhání: Výroba „lékařských nástrojů“ z papíru.

      3. týden: Zdravá x nezdravá jídla

      Cíle:

      • Poznávat jídla: Rozlišovat zdravá a nezdravá jídla.
      • Rozumět vlivu na zdraví: Pochopit, jak potraviny ovlivňují zdraví.
      • Rozvíjet zdravé návyky: Naučit se vybírat zdravé potraviny.
      • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s obrázky jídel, stříhání.

      Aktivity:

      • Třídění obrázků: Třídění obrázků potravin na zdravé a nezdravé.
      • Výtvarná činnost: Vytváření „zdravého talíře“ z obrázků.
      • Praktické činnosti: Příprava zdravých svačin.

      4. týden: Barvy

      Cíle:

      • Poznávat barvy: Naučit se pojmenovat a rozpoznat základní barvy.
      • Rozlišovat odstíny: Rozpoznávat různé odstíny základních barev.
      • Rozvíjet estetické vnímání: Používat barvy v různých uměleckých činnostech.
      • Procvičovat jemnou motoriku: Malování, práce s barevnými papíry.

      Aktivity:

      • Barvicí hry: Hry na rozpoznávání barev.
      • Malování: Malování vlastního obrazu.
      • Experimentování: Míchání barev a pozorování změn.
      • Stříhání: Práce s barevnými papíry a vytváření mozaik.
      • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

      Prosinec

      • Čert a Mikuláš
      • Zvířátka v zimě
      • Vánoce
      • Zima
        1. týden
        2. týden
        3. týden
        4. týden

        1. týden: Čert a Mikuláš

        Cíle:

        • Poznávat postavy: Naučit se o tradicích a postavách čerta a Mikuláše.
        • Rozumět významu: Pochopit, jaké hodnoty představují (dobro, odměna za dobré chování).
        • Rozvíjet tvořivost: Výroba masek a dekorací.
        • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s materiály na výrobu masek.

        Aktivity:

        • Výroba masek: Vytváření masek čerta a Mikuláše.
        • Hry na postavy: Hraní rolí čerta a Mikuláše.
        • Vyprávění příběhů: Příběhy o Mikuláši a čertovi.
        • Učení se básničky: Básničky pro Mikuláše
        • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
        • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

        2. týden: Zvířátka v zimě

        Cíle:

        • Poznávat zvířata: Naučit se, jak zvířata přežívají zimu (medvěd, liška, srnec).
        • Ptáci: kam odlétají? 
        • Rozvíjet péči: Naučit se o péči o zvířata během zimy.
        • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení, výroba zvířátek.

        Aktivity:

        • Kreslení a modelování: Vytváření modelů a obrázků zimních zvířat.
        • Čtení příběhů: Příběhy o zvířatech v zimě.
        • Procházky: Pozorování zvířat a jejich stop ve sněhu.
        • Stříhání: Vystřihování a tvorba zimních dekorací.
        • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
        • Hra nakrm veverku: číselné karty

        3. týden: Vánoce

        Cíle:

        • Poznávat tradice: Seznámit se s vánočními tradicemi a symboly.
        • Rozvíjet tvořivost: Výroba vánočních dekorací.
        • Procvičovat sdílení: Podpora sdílení a dávání mezi dětmi.
        • Procvičovat jemnou motoriku: Výroba dekorací, stříhání papíru.

        Aktivity:

        • Výtvarné činnosti: Vytváření vánočních ozdob a přáníček.
        • Příprava slavnosti: Příprava a realizace vánoční besídky.
        • Čtení a vyprávění: Příběhy o Vánocích.
        • Počítání: Počítání vánočních ozdob a dárečků.
        • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
        • Pečení perníčků

        4. týden: Zima

        Cíle:

        • Poznávat znaky zimy: Naučit se o sněhu, ledu, zimních aktivitách.
        • Rozumět zimnímu počasí: Pochopit, jak počasí ovlivňuje přírodu.
        • Rozvíjet estetické vnímání: Pozorování krásy zimní krajiny.
        • Procvičovat jemnou motoriku: Malování a modelování zimních scén.

        Aktivity:

        • Malování zimy: Malování a kreslení zimních krajin.
        • Modelování: Vytváření modelů sněhuláků a zimních postav.
        • Hry na sněhu: Hraní zimních her na sněhu (pokud to počasí umožní).
        • Stříhání: Výroba papírových sněhových vloček.

        Leden

        • Zimní sporty 
        • 3 králové
        • Moje rodina
        • Zvířátka z Afriky
        • Počasí
          1. týden
          2. týden
          3. týden
          4. týden
          5. týden

          1. týden: Zimní sporty

          Cíle:

          • Poznávat zimní sporty: Naučit se o lyžování, bruslení, sáňkování a jiných zimních sportech.
          • Rozumět vybavení: Naučit se, jaké vybavení se používá (lyže, brusle, sáně).
          • Rozvíjet pohybové dovednosti: Podporovat základní pohybové aktivity.
          • Procvičovat jemnou motoriku: Výroba modelů sportovního vybavení.

          Aktivity:

          • Kreslení: Kreslení zimních sportovců.
          • Výtvarná činnost: Vytváření sportovního vybavení.
          • Hry na sněhu: Imitace zimních sportů na sněhu- pokud nám to dovolí počasí.
          • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

            2. týden: 3 králové

            Cíle:

            • Poznávat příběh tří králů: Naučit se o tradici a významu tří králů.
            • Rozumět symbolům: Naučit se, co symbolizují zlato, kadidlo a myrha.
            • Rozvíjet tvořivost: Výroba korunek a dalších rekvizit.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s materiály na výrobu korunek.

            Aktivity:

            • Výtvarná činnost: Vytváření korunek a plášťů.
            • Vyprávění příběhů: Příběh o třech králích.
            • Stříhání: Výroba papírových korunek.

            3. týden: Moje rodina

            Cíle:

            • Poznávat rodinné vztahy: Naučit se o rolích a vztazích v rodině (maminka, tatínek, sourozenci).
            • Rozumět rodinné struktuře: Rozpoznat různé typy rodin.
            • Rozvíjet respekt: Učit se respektovat a pomáhat členům rodiny.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení rodinných obrázků.

            Aktivity:

            • Kreslení rodiny: Kreslení portrétů rodinných členů.
            • Výtvarná činnost: Vytváření rodinných stromů.
            • Vyprávění: Vyprávění o své rodině.
            • Stříhání: Výroba „rodinného alba“ z papíru.
            • Básnička: seznámení se s básničkou Rodina

            4. týden: Zvířátka z Afriky

            Cíle:

            • Poznávat africká zvířata: Naučit se rozpoznat zvířata jako slon, žirafa, lev.
            • Rozumět prostředí: Pochopit, jak žijí zvířata v africkém prostředí.
            • Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o cizí země a zvířata.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení a výroba modelů zvířat.

            Aktivity:

            • Kreslení: Kreslení afrických zvířat.
            • Modelování: Vytváření modelů zvířat z hlíny nebo plastelíny.
            • Čtení: Příběhy o afrických zvířatech.
            • Počítání: Počítání zvířat na obrázcích.

            5. týden: Počasí

            Cíle:

            • Poznávat druhy počasí: Naučit se rozpoznat slunce, déšť, sníh, vítr.
            • Rozumět vlivu počasí: Pochopit, jak počasí ovlivňuje život lidí a zvířat.
            • Rozvíjet pozorovací schopnosti: Naučit se pozorovat a zaznamenávat změny počasí.
            • Procvičovat jemnou motoriku: Výtvarné činnosti související s počasím.

            Aktivity:

            • Kreslení: Kreslení různých druhů počasí.
            • Pozorování: Vedení „deníku počasí“.
            • Výtvarná činnost: Vytváření obrázků s různým počasím.
            • Stříhání: Výroba papírových mraků a sluníček.
            • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
            • Týdenní kalendář počasí: celý týden budeme zaznamenávat počasí

            Únor

            • Pohádkové postavy
            • Oblečení
            • Zvířátka v moři
            • Masopust

              EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS

              • Pohádkové postavy: Hurvínkovo divadlo

              • Zvířátka v moři: Mořský svět

              1. týden
              2. týden
              3. týden
              4. týden

              1. týden: Pohádkové postavy

              Cíle:

              • Poznávat pohádkové postavy: Naučit se o klasických pohádkových postavách (princezny, rytíři, draci).
              • Rozvíjet fantazii: Podněcovat fantazii a tvořivost.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Výroba a masek.

              Aktivity:

              • Hry na role: Hraní scén z pohádek.
              • Výtvarná činnost: Vytváření pohádkových postav.
              • Vyprávění příběhů: Vyprávění a čtení pohádek.
              • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
              • Hledací kruh: najdi pohádkovou bytost
              • Počítání: spočítej pohádkové bytosti na kartičkách
              • Třídění: třídíme pohádkové bytosti podle velikosti

              2. týden: Oblečení

              Cíle:

              • Poznávat druhy oblečení: Naučit se názvy a použití různých druhů oblečení.
              • Rozumět sezónnímu oblečení: Pochopit, jaké oblečení se nosí v různých ročních obdobích.
              • Rozvíjet dovednosti: Naučit se základní dovednosti oblékání (zapínání knoflíků, zipů).
              • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s materiály na výrobu oblečení.

              Aktivity:

              • Hry na oblékání: Hraní s oblečením na panenkách nebo maňáscích.
              • Kreslení: Kreslení a vybarvování různých druhů oblečení.
              • Výtvarná činnost: Vytváření „módních návrhů“.
              • Počítání: Počítání oblečení na obrázcích.
              • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

              3. týden: Zvířátka v moři

              Cíle:

              • Poznávat mořská zvířata: Naučit se o rybách, žralocích, delfínech a jiných mořských zvířatech.
              • Rozumět prostředí: Pochopit, jak žijí zvířata v moři a jaké mají potřeby.
              • Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o mořský svět.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení a výroba mořských zvířat.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení mořských zvířat.
              • Modelování: Vytváření modelů zvířat z hlíny nebo plastelíny.
              • Čtení: Příběhy o mořských zvířatech.
              • Stříhání: Výroba ryb a mořských tvorů.
              • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku

              4. týden: Masopust

              Cíle:

              • Poznávat tradice: Naučit se o tradicích a symbolech masopustu.
              • Rozumět významu: Pochopit význam masopustních oslav a jejich historii.
              • Rozvíjet tvořivost: Výroba masek a kostýmů.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s materiály na výrobu masek.

              Aktivity:

              • Hry na role: Předvádění masopustních průvodů.
              • Výtvarná činnost: Vytváření masek a kostýmů.
              • Vyprávění: Příběhy o masopustu.
              • Učení se básničky: Šašek
              • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
              • Pexeso: děti spojují obličej s kostýmem

              Březen

              • Můj dům, můj hrad
              • Zvířata v lese
              • Jaro kolem nás
              • Zvířátka v ZOO

              EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS

              • Zvířátka v ZOO: Návštěva ZOO

              1. týden
              2. týden
              3. týden
              4. týden

              1. týden: Můj dům, můj hrad

              Cíle:

              • Poznávat domovy: Naučit se o různých typech domovů a bydlení.
              • Rozumět funkcím: Pochopit, k čemu slouží různé místnosti v domě.
              • Rozvíjet tvořivost: Výroba modelů domů.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení domů a jejich vybavení, kreslení vlastního pokoje.
              • Modelování: Vytváření modelů ze stavebnic.
              • Vyprávění: Příběhy o různých druzích bydlení.
              • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
              • Společné tvoření: společně si vytvoříme velký dům s pokoji.

              2. týden: Zvířata v lese

              Cíle:

              • Poznávat lesní zvířata: Naučit se o zvířatech jako srnec, liška, veverka.
              • Rozumět prostředí: Pochopit, jak zvířata žijí a přizpůsobují se lesnímu prostředí.
              • Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o přírodu a les.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení a výroba modelů zvířat.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení lesních zvířat a jejich prostředí.
              • Modelování: Vytváření modelů zvířat z hlíny nebo plastelíny.
              • Čtení: Příběhy o lesních zvířatech.
              • Seznámení se s básničkou: Mravenec
              • Třídění podle velikostí: které zvíře je největší?
              • Stopy zvířat: učíme se poznat, která stopa patří danému zvířeti.

              3. týden: Jaro kolem nás

              Cíle:

              • Poznávat změny v přírodě: Naučit se o jarních změnách jako květiny, růst rostlin.
              • Rozumět přírodním procesům: Pochopit základní jarní cykly (pučení, růst).
              • Rozvíjet pozorovací schopnosti: Pozorování změn v přírodě během jara.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Malování a práce s přírodními materiály.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení jarních květin a scenerií.
              • Výtvarná činnost: Vytváření obrázků a modelů s jarní tématikou.
              • Pozorování: Procházky a pozorování jarních změn.
              • Stříhání: Výroba papírových květin a jarních dekorací.
              • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
              • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

              4. týden: Zvířátka v ZOO

              Cíle:

              • Poznávat zvířata v ZOO: Naučit se o zvířatech, která lze vidět v zoologických zahradách.
              • Rozumět zvířatům: Pochopit, jak se zvířata chovají a žijí v ZOO.
              • Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o zvířata a jejich ochranu.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení zvířat.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení zvířat, která lze vidět v ZOO.
              • Výtvarná činnost: Vytváření obrázků a modelů zvířat z papíru.
              • Čtení: Příběhy o návštěvě ZOO.
              • Stříhání: Výroba papírových modelů zvířat z ZOO.
              • Hledací kruh: najdi zvíře ze ZOO.
              • Kruhové karty: počítání zvířat v kruhu

              Duben

              • Zvířátka z farmy
              • Dopravní prostředky
              • Velikonoce
              • Životní prostředí
              • Čarodějnice

              EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS

              • Dopravní prostředky:
                Návštěva muzea městské hromadné dopravy
                Dopravní hřiště

              1. týden
              2. týden
              3. týden
              4. týden
              5. týden

              1. týden: Zvířátka z farmy

              Cíle:

              • Poznávat zvířata: Naučit se o domácích zvířatech na farmě (kráva, prase, kuře).
              • Rozumět péči: Pochopit, jak se o tato zvířata staráme.
              • Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o zemědělství a zvířata.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení zvířat.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení domácích zvířat a jejich prostředí.
              • Modelování: Vytváření modelů zvířat z hlíny nebo plastelíny.
              • Čtení: Příběhy o životě na farmě.
              • Stříhání: Výroba papírových modelů domácích zvířat.

              2. týden: Dopravní prostředky

              Cíle:

              • Poznávat dopravní prostředky: Naučit se o různých typech dopravy (auta, vlaky, letadla).
              • Rozumět funkcím: Pochopit, jak a proč se dopravní prostředky používají.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s modely dopravních prostředků.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení a vybarvování různých dopravních prostředků.
              • Modelování: Vytváření modelů ze stavebnic.
              • Čtení: Příběhy o cestování.
              • Počítání: Počítání dopravních prostředků na obrázcích.
              • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

              3. týden: Velikonoce

              Cíle:

              • Poznávat tradice: Naučit se o velikonočních tradicích a symbolech.
              • Rozumět významu: Pochopit význam Velikonoc a symboliku (vejce, zajíček).
              • Rozvíjet tvořivost: Výroba velikonočních dekorací.

              Aktivity:

              • Výtvarná činnost: Vytváření velikonočních dekorací a malování vajíček.
              • Vyprávění: Příběhy o Velikonocích.
              • Stříhání: Výroba papírových velikonočních dekorací.
              • Básnička: Trénování básniček na hodování.
              • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
              • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

              4. týden: Životní prostředí

              Cíle:

              • Poznávat životní prostředí: Naučit se o ochraně přírody a životního prostředí. Naučit se třídit a pochopit pojem třídění.
              • Rozumět ekologii: Pochopit základy ekologie a důležitost ochrany přírody.
              • Rozvíjet zájem: Podporovat zodpovědný přístup k přírodě.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Výroba dekorací.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení přírodních scenérií o ochraně přírody, popelnic na třídění.
              • Výtvarná činnost: Vytváření dekorací z recyklovaných materiálů.
              • Pozorování: Procházky a pozorování přírody.
              • Stříhání: Výroba popelníček na třídění, výroba naší planety.
              • Básnička: Seznámení se s básničkou třídní odpad
              • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
              • Třídění: učíme se, co je to třídění a společně třídíme celý týden odpad.

              5. týden: Čarodějnice

              Cíle:

              • Poznávat tradice: Naučit se o tradicích a symbolech čarodějnic.
              • Rozumět příběhům: Pochopit základní příběhy o čarodějnicích a jejich význam.
              • Rozvíjet tvořivost: Výroba čarodějnice

              Aktivity:

              • Hry na role: Hraní příběhů o čarodějnicích.
              • Výtvarná činnost: Vytváření kostýmů a masek.
              • Vyprávění: Příběhy o čarodějnicích.
              • Stříhání: Výroba papírových čarodějnických klobouků.
              • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku

              Květen

              • Brouci a motýli
              • Životní cykly
              • Zvířátka z louky
              • Zahrada

              EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS

              • Brouci a motýli: Botanická zahrada – expozice motýli

              • Zvířátka z louky: Akce od Lesy Praha na téma louka

              1. týden
              2. týden
              3. týden
              4. týden

              1. týden: Brouci a motýli

              Cíle:

              • Poznávat hmyz: Naučit se o různých druzích hmyzu (brouci, motýli).
              • Rozumět životu hmyzu: Pochopit životní cykly a chování hmyzu.
              • Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o hmyz a přírodu.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení hmyzu.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení hmyzu a motýlů.
              • Modelování: Vytváření modelů hmyzu z hlíny nebo plastelíny.
              • Pozorování: Pozorování hmyzu v přírodě nebo na obrázcích.
              • Stříhání: Výroba papírových brouků a motýlů.
              • Stezka: zakončení programu stezkou s úkoly v parku
              • Chytání brouků v parku a jejich pozorování pod lupou

              2. týden: Životní cykly

              Cíle:

              • Poznávat životní cykly: Naučit se o životních cyklech různých organismů (rostliny, zvířata).
              • Rozumět růstu: Pochopit, jak organismy rostou a mění se během života.
              • Rozvíjet pozorovací schopnosti: Pozorování růstu rostlin nebo zvířat.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Práce na projektech týkajících se životních cyklů.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení fází životních cyklů.
              • Výtvarná činnost: Vytváření modelů životních cyklů.
              • Výroba: výroba knížek životního cyklu
              • Cykl motýla: pozorování životního cyklu na housenkách ve školce.

              3. týden: Zvířátka z louky

              Cíle:

              • Poznávat luční zvířata: Naučit se o zvířatech žijících na loukách (kobylky, čmeláci).
              • Rozumět prostředí: Pochopit, jak zvířata žijí a přizpůsobují se lučnímu prostředí.
              • Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o přírodu a život na loukách.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení a výroba modelů zvířat.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení lučních zvířat a jejich prostředí.
              • Modelování: Vytváření modelů zvířat z hlíny nebo plastelíny.
              • Pozorování: Pozorování lučních zvířat v přírodě nebo na obrázcích.
              • Hledací kruh: najdi zvíře z louky

              4. týden: Zahrada

              Cíle:

              • Poznávat zahradní rostliny: Naučit se o květinách, zelenině a jiných rostlinách v zahradě.
              • Rozumět péči: Pochopit základy péče o zahradu a rostliny.
              • Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o zahradničení a přírodu.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s materiály na zahradničení.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení květin a zahrady.
              • Výtvarná činnost: Kreslení zahrady a rostlin, které můžeme na zahradě pěstovat
              • Pozorování: Pěstování rostlin v květináčích nebo na zahradě.
              • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu
              • Pěstování: děti si vypěstují vlastní rostlinky

              Červen

              • Hmyz kolem nás
              • Včelky
              • Léto
              • Dinosauří týden

              EXKURZE, VÝLETY, SPECIÁLNÍ PROGRAM V DS

              • Včelky: Exkurze za Lesy Praha na téma včelky
              • Dinosauří týden: Výlet do DinoLive
              • Hmyz: výroba hmyzího domečku
              1. týden
              2. týden
              3. týden
              4. týden

              1. týden: Hmyz kolem nás

              Cíle:

              • Poznávat hmyz: Naučit se o běžném hmyzu (mravenci, mouchy, komáři).
              • Rozumět chování: Pochopit základní chování a prostředí hmyzu.
              • Rozvíjet zájem: Podporovat zájem o přírodu a život hmyzu.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení a výroba modelů hmyzu.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení běžného hmyzu a jeho prostředí.
              • Modelování: Vytváření modelů hmyzu z hlíny nebo plastelíny.
              • Pozorování: Pozorování hmyzu v přírodě nebo na obrázcích
              • Kde hmyz bydlí?

              2. týden: Včelky

              Cíle:

              • Poznávat včely: Naučit se o včelách a jejich úloze v přírodě.
              • Rozumět životu včel: Pochopit, jak včely žijí a jak vyrábějí med. Ochutnávka medu.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení včel, plástve a jejich úlů.
              • Pozorování: Pozorování včel na obrázcích nebo ve včelařských videích.
              • Básnička: Seznámení se s básničkou Včelka.
              • Grafomotorika: grafomotorická cvičení k danému tématu

              3. týden: Léto

              Cíle:

              • Poznávat letní změny: Naučit se o změnách, které přichází s létem (teplo, dovolená).
              • Rozumět aktivitám: Pochopit, jaké aktivity jsou typické pro léto (plavání, pikniky).
              • Rozvíjet radost: Podporovat radost a pozitivní zážitky z léta.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Práce s materiály na výrobu letních dekorací.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení letních scenérií a aktivit.
              • Výtvarná činnost: Vytváření letních dekorací.
              • Vyprávění: Příběhy o letních dobrodružstvích.

              4. týden: Dinosauří týden

              Cíle:

              • Poznávat dinosaury: Naučit se o různých druzích dinosaurů.
              • Rozumět historii: Pochopit, kdy a jak dinosauři žili.
              • Procvičovat jemnou motoriku: Kreslení a výroba modelů dinosaurů.

              Aktivity:

              • Kreslení: Kreslení dinosaurů a jejich prostředí.
              • Modelování: Vytváření modelů dinosaurů z hlíny nebo plastelíny.
              • Čtení: Příběhy a fakta o dinosaurech.
              • Stínové pexeso
              • Přiřaď detail kůže
              • Třídění: třídíme dinosaury podle velikostí.
              • Stříhání

              Ke stažení

              Plán péče a výchovy OrangeryPark- Stromáček